cellen
Hej!

Vi bor i ett hus med ca 4 m till häcken som gränsar till grannens trädgård. Deras balkong och sovrum ligger dessvärre högre än vårt sovrum och därmed så har de fri insyn i vårt hus. Vi är ganska nyinflyttade och den befintliga häcken verkar inte grannen vilja släppa upp högre än ca 1.8 m. Vi skulle vilja ha en växt på vår sida som tar bort/förstör insynen helst året runt. Vi har varit på flera plantskolor och nästan alla ger oss olika förslag på träd eller ger oss olika svar på våra frågor. Vi skulle helst av allt vilja ha ett träd som inte är för högt och brett men som gärna behåller lövverket så länge som möjligt. Naturligtvis finns thuja som ett alternativ, men vi känner att det kan kännas tråkigt att ha så nära inpå huset samt att den inte skiftar i färg under året som ett träd gör. Snälla, finns det någon som har förslag på ett lite mindre och tätväxande träd?
Huggorm
Var i landet bor du? Jag förutsätter Stockholm eftersom du inte skriver det. Då fungerar avenbok bra, löven blir bruna på hösten men hänger kvar under vintern. Blir stor med tiden men kan hållas nere med beskärning.
cellen
Hej Huggorm!

Stort tack för ditt svar!

Avenbok kan absolut vara ett av alternativen. Jo, du har så rätt- jag missade att skriva var jag bor och det är en bit utanför Stockholm. wink.gif Jag tar dock gärna emot fler förslag då jag gärna blandar trädsorter.
cellen


Vhar funderat på avenbok som pelare eller pyramid alt. Bok på samma sätt. När vi har pratat med olika plantskolor så har de sagt olika angående löven. Många säger att den tappar löven och några säger att löven behålls. Vilket är det? Rörigt!
Huggorm
Vanlig bok behåller löven när de är unga, men tappar dom när de börjar bli äldre.
Hasse_h
Vanlig bok tappar sina blad på hösten, har aldrig hört att unga plantor har de kvar över vintern, men varför inte.
Avenbokens löv vissnar och blir bruna men sitter alltid kvar hela vintern och våren fram till lövsprickningen i maj. Under ett par veckor i maj har man därför inte samma insynsskyddande effekt, men kan man stå ut med det så tycker jag avenboken är fantastiskt bra för just insynen. Lätt att sköta, växer snabbt och trevlig att titta på.

Vanlig bok och Avenbok är i motsats till vad man kan tro inte direkt närbesläktade.
Huggorm
CITAT (Hasse_h @ 01-09-2014, 15:13) *
Vanlig bok tappar sina blad på hösten, har aldrig hört att unga plantor har de kvar över vintern, men varför inte.
Kanske bokplantor man köper till häck inte gör det, dom kommer väl nerifrån kontinenten och har lite andra arvsanlag. Men de vilda som växer i mina trakter håller i alla fall löven till de blir omkring 5m. Flest löv blir kvar nede, de är glesare i toppen. Sedan lossnar löven när de nya slår ut i början av maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon