Full version: Vipphortensia
Solvillan
Jag har utsett ett ställe där jag vill ha en Vipphortensia. Grävde en 50 cm djup grop. Sedan började det ösregna och gropen fylldes med vatten som fortfarande efter 2 dagar inte sugits upp av marken.

Törs jag planera min Vipphortensia där? Ska jag fylla gropen med torv först? confused.gif
Huggorm
Hela marken är väll lika mättad så du kan nog plantera där lika gärna som någon annanstans. Tillfälliga regnperioder tål växter bra, bara det inte blir allt för långvarigt. Eventuellt kan du lägga till lite jord och plantera busken på en kulle. Om det är väldigt basiskt i jorden kan du lägga till lite torv eller rhododendronjord för att få ner ph-värdet men på vattnet hjälper det nog inte.
Solvillan
Tack! Jag fick lite panik när hålet vattenfylldes. Men du har rätt. Det är ju endast regnperioder som hålet kan samla vatten och det regnar ju inte vanligen 50 mm varje gång det regnar som nu senast. Kanske det till och med är bra att allt vatten man vattnar med under torrperioder inte bara rinner rakt igenom?? Jag tror jag gör ett försök och planterar min Vipphortensia i gropen. Tack för att du svarade!
Helena
Bassam
Hej

Det är alltid bra med väldränerad jord, jord som innehåller vatten länge men den kan inte sam vatten bredvid rötter.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon