caledonia
Hej på er!

Jag och maken har nyligen köpt en koloni och försöker nu identifiera några av växterna. Jag har ett odlingsintresse sedan tidigare men är inte så hemma på buskar osv.
Vi har en gles "häck" som vi inte har koll på hur vi ska hantera. Om vi ska försöka oss på att få den tät eller kanske gräva upp och sätta upp en annan häck då vi vill ha insynsskydd. Den verkar ha suttit där ett tag.

Kanske inte bästa bilden men kanske kan nån därute känna igen den (längst till vänster) så vi kan få lite underhållstips.

Huggorm
Kan eventuellt vara häggmispel men det är svårt att säga utan närbild på löv och knoppar.

Det kan vara idé att kapa häcken 5-10cm över marken i slutet av mars eller början av april. Då kommer nya skott växa från stubbarna och häcken blir "föryngrad". Sedan bör man klippa tillbaka lite varje år så skotten grenar sig och häcken blir tät.
Bassam
Hej

kan du skicka bättre än den här bild, för att vi kan försöka hjälpa dig.

H.Bassam
kerstin z5-6
Föreslår även jag en bättre bild , kan ju vara vad som helst och hursom är det dumt att börja kapa och flytta innan ni verkligen vet vad det är.Även om det kliar i fingarna
caledonia
Häggmispel är jag ganska säker på att det inte är, just den sorten är jag rätt van vid.

Här är en bild på en annan växt men man kan se denna buskens blad ganska bra i bakgrunden. Hoppas det funkar bättre, annars kan jag ta bättre foto nästa helg.
caledonia
Och om nån känner till växten i mitten tar jag gärna namnet på den med wink.gif
Anders zon 1
Om det är samma buske som bladen i övre kanten av den sista bilden så är det häggmispel. Troligen Amelanchier spicata (vanlig häggmispel) eller möjligen A. alnifolia (bärhäggmispel). Växten mitt i bilden tror jag är en akleja, fast jag är inte helt säker.
caledonia
Tack för hjälpen här!

Ja det var ju en häggmispel trots allt. Jag pratade med en trädgårdsmästare om den och kom fram till att det är en prakthäggmispel. Så nu har vi beställt fler för att kunna få ihop en fin häck!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon