Full version: Man blir sjuk
sparvuggla
Vuxna som dricker mjölk och äter rött kött har inga trevliga framtidsutsikter.
Personligen har jag inte druckit mjölk sen jag var 13 år gammal.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsal...-okad-dodlighet
Åsa, mälardalen zon 2
Njae tror ju faktiskt sånt påverkas av en massa saker och att man ska äta lagom av allt. Får i mig mjölk via gröten jag äter varje morgon och tänker inte sluta med det.
Jubbe063
Det här med mjölk är intressant.

Människan är det enda djuret på detta jordklot som konsumerar mjölk i vuxen ålder och dessutom mjölk från andra arter. Alla andra däggdjur intar bara mjölk i barnstadiet.
Bengalow
Det lustiga är, att det är bara i norr, som vuxna dricker mjölk. Jag har aldrig sett en vuxen någonstans i söder som dricker det som vi - sydeuropa, Sydafrika, Kina, sydostasien...nej. Men dom lider inte av mjölkallergi heller. Det är visst Sverige och Finland som ligger i topp. Jag häller mjölk i kaffet, som i sydeuropa, men aldrig "ett glas mjölk".
Rött kött däremot - mums. Det finns väl inget som går upp mot en entrecote eller en lammfilé!
Men som nämnts, det skall vara variation på allt. Lite soppa då och då, fisk, grönsaker, frukt.
fvd
Jag dricker minst en halv l mjölk varenda dag och det har jag gjort i hela mitt liv jag är 67 år. Jag är ytterst sällan sjuk men jag är noga med vad jag äter inga halvfabrikat eller tillsatser bara rena råvaror odlar det mesta själv. Kött är sällanvara hos mig jag har alla sorters bär och frukter i min trädgård. Kött i för stora mängder kan ge tjocktarmscancer har man upptäckt och det lär bero på att folk äter mer och mer av det. Att människor i sydligare länder tål mjölk sämre än vi beror på att de har en annan sammansättning i sin tarmflora.
Bengalow
Inte bara en annan tarmflora. Vi har gener hos oss som bryter ner mjölkinnehåll till viss del. Dessa saknas tydligen hos sydliga folk, precis som att dom "saknar" den/de gener som bryter ner alkohol. Kineser, indianer och grönländare m.fl. blir "fulla" på ett enda glas brännvin. Jag har en vän som är reseledare i Kina, och dessa vill alltid "tävla" om vem som kan "stå längst" vid en fest. Han har alltid vunnit...och det är inte fråga om omåttliga mängder...ett par små snapsglas kanske
Eva i Skåne
CITAT (fvd @ 29-10-2014, 12:37) *
Jag dricker minst en halv l mjölk varenda dag och det har jag gjort i hela mitt liv jag är 67 år. Jag är ytterst sällan sjuk men jag är noga med vad jag äter inga halvfabrikat eller tillsatser bara rena råvaror odlar det mesta själv. Kött är sällanvara hos mig jag har alla sorters bär och frukter i min trädgård. Kött i för stora mängder kan ge tjocktarmscancer har man upptäckt och det lär bero på att folk äter mer och mer av det. Att människor i sydligare länder tål mjölk sämre än vi beror på att de har en annan sammansättning i sin tarmflora.



Skål i mjölk fvd flirting.gif
Jag dricker också minst en halv liter mjölk varje dag och har en rejäl skvätt i mitt te. Det är min favoritdryck.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi är visserligen inga mjölkdrickare men jag gjorde det tidigare och då från egna mjölkkor.

Vi äter också kött. Men helst fisk. Skall man låta bli allt som så plötsligen skulle vara farligt så hade vi svultit ihjäl för länge sedan
Jag lyssnar inte längre på sånt.
sparvuggla
CITAT (Bengalow @ 29-10-2014, 12:20) *
Det lustiga är, att det är bara i norr, som vuxna dricker mjölk. Jag har aldrig sett en vuxen någonstans i söder som dricker det som vi - sydeuropa, Sydafrika, Kina, sydostasien...nej. Men dom lider inte av mjölkallergi heller. Det är visst Sverige och Finland som ligger i topp. Jag häller mjölk i kaffet, som i sydeuropa, men aldrig "ett glas mjölk".


Ja, och just Norden har mest hjärt- och kärlsjukdomar.
Idag finns det så många hälsosamma drycker som man kan välja som vuxen ist. för mjölk. Gjorda på soja kokos ris havre osv. Kan ersätta den farliga mjölken i alla sammanhang. Bara bönderna surar...... rolleyes.gif

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=6003479
grycken
Skulle soja-, ris- och havredrycker vara mer hälsosamma???
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och i andra länder beskriver man denna studie redan som inte seriös
sparvuggla
CITAT (grycken @ 30-10-2014, 09:46) *
Skulle soja-, ris- och havredrycker vara mer hälsosamma???


Ja.

För dom som orkar läsa:

http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015
fvd
Jag är väldigt luttrad när det gäller den här typen av studier de kommer med jämna mellanrum när det gäller mjölk men det finns aldrig några bevis. Inte ens talesmannen för studien verkar övertygad så jag jag bortser från den här också.
jaj-51
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 30-10-2014, 10:57) *
Och i andra länder beskriver man denna studie redan som inte seriös



Är det forskningen eller resultatet som inte gillas ?

Komjölks drickandet har varit ifrågasatt åtminstone sen 80 talet när jag läste min första bok om vad vi bör äta och prova för att må bra.

Författaren från USA ... och åt inte BBQ mat
Monarda
Enda mjölken jag får i mig är den jag häller över havregrynsgröten. Men för övrigt struntar jag i alla larmrapporter, har passerat sextio så nu tänker jag vräka i mig det jag har lust med. Innan man drabbas av ev biverkningar har man väl mulat ändå.
Kryddan03
CITAT (grycken @ 30-10-2014, 09:46) *
Skulle soja-, ris- och havredrycker vara mer hälsosamma???


CITAT (sparvuggla @ 30-10-2014, 11:07) *
Ja.

För dom som orkar läsa:

http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015

Det står inget om soja-, ris- och havredrycker i studien...
Visa istället på studier som visar att dessa drycker är mer hälsosamma än mjölk om du vill framstå som trovärdig.

Jag förstår att det var en väldigt lång artikel du länkade till i TS och att du inte orkade läsa igenom hela utan bara rubriken. Men, om du hade brytt dig om att göra det hade du också kunnat läsa:
"Forskargruppen tycker dock att det är för tidigt att avråda folk från att dricka mjölk.

– Vi vill inte att folk ska få panik på grund av det här, för man ska inte förlita sig på en studie innan man ger rekommendationer till befolkningen. Det krävs först att man lägger pussel med olika studier, säger Karl Michaëlsson, som tillsammans med sin forskningsgrupp nu vill undersöka om det går att finna ännu tydligare samband.
"

Dessutom står det inget alls om rött kött i artikeln...
kerstin z5-6
Nu har ju hjärtkärlsjukdom inte så mycket med kostintag utan med gener och inflammerade kärl därav att göra. Vi äter inte ris till varje mål heller..-ris omvandlas snabbare än rotfrukter till socker i kroppen. Socker triggar denna typ av genetisk inflammation. De här sk undersökningarna ger jag inte 5 öre för.
Sörgårdsnissen
Var en som ringde in på ring P1 o går, hörde repris i morse, och sa att går man tillbaks långt historiskt (kommer inte ihåg om det var stenåldern eller inte), men då blev de som hade mjölk i sin "kost" äldre än de som var utan.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Min svärmor är nu drygt 99 år och har alltid druckit mjölk
*Stintan*
Gamla "studier" blir som nya med jämna mellanrum. Minst en gång per generation verkar det som. Ger inte 5 öre för såna här påhitt.
Däremot begriper jag inte hur man kan rekommendera sojaprodukter som ersättning för ditten och datten. Rena vansinnet.
jaj-51
Ja håller med dig det är ungefär som med rökning rtfm.gif

Det är bara statistiska samband och gäller naturligtvis inte mej och mina kompisar kompiskram.gif

Lycka till kompiskram.gif

Gott att slippa höra tjatet om hur nyttigt komjölk är och att man "måste" dricka den trotts att man inte är nån kalv rotfl.gif
sparvuggla
CITAT (jaj-51 @ 05-11-2014, 05:57) *
Ja håller med dig det är ungefär som med rökning rtfm.gif

Det är bara statistiska samband och gäller naturligtvis inte mej och mina kompisar kompiskram.gif

Lycka till kompiskram.gif

Gott att slippa höra tjatet om hur nyttigt komjölk är och att man "måste" dricka den trotts att man inte är nån kalv rotfl.gif


Förnekelse är ett slags försvarsmekanism, ungefär som att stoppa huvudet i sanden, speciellt om det inte passar ens livstil.
Eller om man förlorar pengar på fakta, som alla led i mjölkproduktionen och bönderna LRF.

Men fakta är alltid fakta. Det positiva i den här studien är ju att fast mjölk är så skadligt för vuxna, är ost och yoghurt bra.

http://www.sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/...till-frakturer/

110 000 personer är ganska omfattande underlag om man säger så....
Gossen Ruda
Jag väntar på en undersökning som slår fast att det kan vara skadligt för hälsan att läsa kostundersökningar.
*Stintan*
giggle.gif
Purpose
CITAT (*Stintan* @ 04-11-2014, 22:53) *
Gamla "studier" blir som nya med jämna mellanrum. Minst en gång per generation verkar det som. Ger inte 5 öre för såna här påhitt.
Däremot begriper jag inte hur man kan rekommendera sojaprodukter som ersättning för ditten och datten. Rena vansinnet.

Speciellt med tanke på att det finns gott om hormoner i soja...
Gossen Ruda
Igår kom det senaste, det var Livsmedelsverket som hoppat på grönsakståget. Man skall äta högst ett halvkilo kött i veckan. Nåja, jag kör vidare tills vidare men började fundera. Är det färskt kött eller tillagat man menar? Tillagat kött förlorar en hel del vikt.
*Stintan*
Jag litare inte ett smack på Livsmedelsverket.
Gossen Ruda
Nu frågade jag inte om Livsmedelsverket utan om köttmängd. Det är inte verkets påhitt, jag tror jag hörde det först från Mosley.
*Stintan*
Skit samma varifrån det kommer. Livsmedelsverket har ju gått på det och hos dem sitter folk på dubbla stolar.
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 27-11-2014, 13:46) *
Igår kom det senaste, det var Livsmedelsverket som hoppat på grönsakståget. Man skall äta högst ett halvkilo kött i veckan. Nåja, jag kör vidare tills vidare men började fundera. Är det färskt kött eller tillagat man menar? Tillagat kött förlorar en hel del vikt.


Beror väl på hur man ser på det hela.

Fabriksmässigt tillsätts mängder av kemikalier ... en del för att höja vikten!
Dessutom drygas många "kött" produkter ut med anat än kött ex korv.

Så finns det ju korv som innehåller mer än 100% kött beräknat så som livsmedelsverket bestämt.

Själv bryr jag mej inte äter knappt något kött, men det blir väl som vanligt lite köttfrossa med julbordet.

Brukar svälja ner det med julmust
Micke grön
CITAT (Jubbe063 @ 29-10-2014, 10:44) *
Det här med mjölk är intressant.

Människan är det enda djuret på detta jordklot som konsumerar mjölk i vuxen ålder och dessutom mjölk från andra arter. Alla andra däggdjur intar bara mjölk i barnstadiet.


Bra summering, i det närmaste perverst att dricka ett annat djurs di om du frågar mig. (har själv gjort det innan nån påpekar det). Sedan är det ett enormt proteinkoncentrat, se bara hur fort en kalv växer. Inte svårt att se att djurs mjölk ej är skapt för människan.
Tapio
Halaj!

Varför skulle det vara mer perverst än att äta upp ett djurs ofödda avkomma (ägg)?
Eller för den delen ett annat djurs muskler?

Det här med att människan är det enda djuret som diar i vuxen ålder är helt ointressant.
Jag vet att det basuneras ut i tid och otid av militanta veganer.
Det intressanta är vilka rovdjur som skulle dricka komjölk om de kunde. De har ju inga tummar!
Antagligen de flesta. Kanske alla?

//T
sparvuggla
CITAT (Tapio @ 28-03-2015, 14:58) *
Halaj!

Varför skulle det vara mer perverst än att äta upp ett djurs ofödda avkomma (ägg)?
Eller för den delen ett annat djurs muskler?

Det här med att människan är det enda djuret som diar i vuxen ålder är helt ointressant.
Jag vet att det basuneras ut i tid och otid av militanta veganer.
Det intressanta är vilka rovdjur som skulle dricka komjölk om de kunde. De har ju inga tummar!
Antagligen de flesta. Kanske alla?

//T

Det är mjölk och rött kött som orsakar dom flesta sjukdomarna idag. Därav är alla som är lite pålästa överens om. Sen försöker man leva dom sista åren med massor av mediciner som förlänger livet på ett konstgjort sätt.
Men du Tapio liksom alla andra får äta precis vad man själv vill, ingen bestämmer åt en annan.


Förresten ska man inte bjuda på mjölk till igelkotten heller, den blir också sjuk och lös i magen. Ge den hund- eller kattmat ist.
Tapio
Halaj!

Jodå, jag försöker själv att styra från rött kött till fisk och kyckling istället.
Dock är jag ingen taliban, utan har skinka/ost på mackan och så. Och helt utan bacon är livet inte värt att leva.

Jag var tidigare tungt beroende av mjölk. 1-3 liter/dag. Men numera har jag mest en liten slurk till kaffet och till matlagning. Orsak? Kollade kalorierna. Som jämförelse:
starköl: 47 kcal/dl.
Coca -cola: 42 kcal/dl.
Mellanmjölk: 45 kcal/dl
standardmjölk: 60 kcal/dl!
Att öl ger kalaskula visste man ju. Och likaså cola. Men att mjölk var en sån kaloribomb var en chock för mig!
Slutade tvärt. Ingen cold turkey.

//T
Micke grön
CITAT (Tapio @ 28-03-2015, 14:58) *
Halaj!

Varför skulle det vara mer perverst än att äta upp ett djurs ofödda avkomma (ägg)?
Eller för den delen ett annat djurs muskler?

Det här med att människan är det enda djuret som diar i vuxen ålder är helt ointressant.
Jag vet att det basuneras ut i tid och otid av militanta veganer.
Det intressanta är vilka rovdjur som skulle dricka komjölk om de kunde. De har ju inga tummar!
Antagligen de flesta. Kanske alla?

//T


Har inte sagt att det skulle vara mer eller mindre perverst än de saker du nämner.

Ja åter igen är det människan som står för att i det här fallet katten dricker mjölken, den naturliga kopplingen finns således inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon