Full version: Sjuk avokado?
vallmoflicka
Jag undrar ifall det är någon som vet vad som felas denna avokado? Vad har den drabbats av? Sjukdom? Jättetacksam ifall någon har kunskap om detta.
Bassam
Hej

Det ser ut som svampen attackerade de, på grund av övervattning, så det är bra om du gör:

1 Ta bort delar som skadad mycket.

2 Du kan ta ut den från kruka o lukta om skit lukt kommer, ta bort skadad rötter.
3 Plantera den på ny kruka med citrus jord som man köpa från plantskola.

4 De växter som kommer från varma länder är mycket känsliga för vatten.

5 vattna inte föra att lägga din finger i jorden om kommer från joden torr, du kan vattna.

6 försöka ge de extra ljus.

7 du ska spela som trädgårdsmästare för dina växter varje dag, se om finns andra boven som löss eller sköldlöss, eller om de står över varm element.

8 Duscha varje dag eller lägga en skålvatten bredvid dem, för att höja fukt, o minska grader.

9 det är mera: kan du spreja den på blandning ( 1 msk grönsåpa+ 1 msk olja+ 1 msk + 1 msk lösning näring+ 1L vatten) eller ( 1 msk Atamon + 1l vatten.).

H.Bassam
fifimar
Sådär blev mina med efter en viss storlek, men det berodde på att de ville ha det mera fuktigt än vad jag kunde erbjuda. Ingen svamp.
Aqvakul
Det är nog inte så lätta att driva upp avokado i kruka i torr inomhusmiljö... För mig har det alltid havererat när plantan nått en viss storlek. Inte för varmt, fuktigt och ljust är det som krävs och då tarvas nog någon form av vinterträdgård.
vallmoflicka
Hej, tack för respons!
Det var ett tag sedan jag la upp tråden och mycket har hänt sen dess.
Det var en köldskada som avokadon hade drabbats av, den stod tyvärr i ett kyligt drag ett tag, vid en balkongdörr i december, men sedan jag listade ut att det var köldskada så har den fått återhämta sig i värmen och den har nu växt nästan ytterligare 10 cm och fått nya blad, så den är en överlevare! Den har själv stött bort den lilla plumpen vid grenvecket som var det köldskadade på växten, se bild! Jag har just nu 9 st avokados som trivs alldeles utmärkt vid mitt söderköksfönster! De trivs fint tillsammans med 19 citroner, 14 passionsfrukter, 2 mangos, chilis, paprikor, butternut-squah och senaste tillskottet tamarind.
Aqvakul
CITAT (vallmoflicka @ 22-03-2015, 20:51) *
Hej, tack för respons!
Det var ett tag sedan jag la upp tråden och mycket har hänt sen dess.
Det var en köldskada som avokadon hade drabbats av, den stod tyvärr i ett kyligt drag ett tag, vid en balkongdörr i december, men sedan jag listade ut att det var köldskada så har den fått återhämta sig i värmen och den har nu växt nästan ytterligare 10 cm och fått nya blad, så den är en överlevare! Den har själv stött bort den lilla plumpen vid grenvecket som var det köldskadade på växten, se bild! Jag har just nu 9 st avokados som trivs alldeles utmärkt vid mitt söderköksfönster! De trivs fint tillsammans med 19 citroner, 14 passionsfrukter, 2 mangos, chilis, paprikor, butternut-squah och senaste tillskottet tamarind.


Grattis!
Avokadofreak
Hej!
Jag ser att detta är en väldigt gammal tråd men jag chansar för att höra hur det går med dina växter. Jag har själv ett antal avokadoplantor, den äldsta är 16 år och några andra växtsorter. Jag väntar och väntar på att avokadon ska blomma nån gång. Hade varit roligt att höra hur det går för dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon