Full version: Passe det
Lasse Be
Har en OM2 från tiden då det begav sig.
Har en del objektiv till den med bajonettfattning. Någon som vet om dessa kan passa till någon av dagens digitala systemkameror?
Monarda
Hade också en del fina Olympusobjektiv då jag varit det märket troget i alla tider. Frågade fotohandlaren om just det du undrar och enligt honom skulle det inte fungera på en digital kamera.
TStq
Hej
Om man har en ny kamera så kan man köpa en adapter som sätts emellan objektivet och kameran.
Jag har en ny OMD EM-5 med micro 4/3-fattning (MFT), och en billig adapter (olympus har egna, men betydligt dyrare).

Men eftersom de gamla objektiven är manuella och utan någon elektrisk styrning så får man köra med kameran antingen på Manuell inställning eller på A - ställ bländaren. Det sistnämnda är precis som den gamla OM2:an.
Dock har den nya kameran mindre sensor, vilket betyder att man får en så kallad "crop factor" som är 2. Normalobjektivet på MFT är 25 mm istället för 50 mm. Varje gammalt objektiv är naturligtvis den brännvid som står, men effekten är att det är dubbelt så långt. Ett 300 mm tele på den nya kameran har samma synfält som ett 600 mm hade på en gammal 24x36 filmkamera.

För att visa att det fungerar laddar jag upp en bild. Jag har en telekonverter 1.4 x, adaptern och sedan ett Zuiko 300 mm objektiv - 420 mm alltså. Motsvarar 840 mm med gammal kamera. Handhållet med stöd av en fönsterbåge. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon