aryhann
Hej!

Vi har 9 äppelträd, några är kanske 70-90 åriga, några är yngre (från 10 till 30 år gammal).
Vi har beskurit mest av dem (inte själv, tyvärr) under en två år perioden och från vad jag har läst vi skulle inte beskära dem varje år.
Men, från vad jag kan se, alla har vattenskottor och en av dem kvävades av en stor buske som jag har klippt.

Ska jag försöka beskära dem nu? Vänta till JAS perioden?
Vi bor i Sydskåne.

Huggorm
Det är bäst att beskära mellan juli-september. Man kan också göra det på vårvintern, mars eller början av april men det blir mer vattenskott då.

Grundregeln är att desto mer du beskär, desto mer skott får du. Trädet försöker återbygga det du tagit bort. Därför skall man bara ta lite varje år, tar man för mycket får man problem. Så ta det lugnt och tänk igenom noga hur du skall lägga upp beskärningen. Rusa inte iväg och gör något obetänkt.
aryhann
Tack för svaret!
Eftersom tiden är inte allting man kan ha, jag tror om jag kan jag börja lite just nu, iallafall för en träd så jag kan förstår hur man göra!

Finns den en bra "manualer" för beskära gamla träd? Jag hittar alltid något om hur man beskära yngre träd.
Huggorm
Här finns en del information att läsa: http://www.juniper.se/tradvard/
aryhann
Tack, jättebra hemsida. Jag trodde att jag skulle ha klippt mer, men jag tycker att det ser ut som jag gjorde enligt denna länken.
Tyvärr, det blir lite svårare att vara säker att man beskära exakt på rätt ställe på varje gren...

1425034469174 by aryhann, on Flickr
Danieltörnberg
Kolla med uddafrukter.se de är experter på äppelträd
RibesRubusVitis
Och ägs av Törnberg Invest. Tack för den Daniel...
Bassam
Hej

För mig det bättre om man beskära under JAS månader, för att minska vattenskott. det händer ingenting om vi beskära fel, bara kan vi få lite blommor o frukt plus om man beskära under regn kommer svamper o attackera träd, men också måste använda sterila material för att inte flytta sjukdomar.

Obs:

1 Ta bort sjuka o döda grenar.

2 Ta bort grenar som korsa andra. för att sol o luften går inne.

3 minska antal grenar som gör tätt.

4 minska antal blomskott om de är många.

5 ta några av grov grenar, för att träden yngre sig.

6 Försöka göra formen som du tycker om, men du ska tänker att luften o sol ska gå genom krona.

H.Bassam


aryhann
Ja, reglerna man vet redan, men det finns några skolor och varje träd är unikt enligt mig smile.gif
Bassam
Hej

Det är som skillnad mellan träd, var lägger sina blommor för att träd ger frukt efter beskärning, men det är inte stort viktigt.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon