Full version: säger bara hej
Kvickroten
Hej jag är helt ny här och inom odling också med undantag för att jag som väldigt ung jobbade lite extra åt Byns Handelsträdgårdsodlare.
Jag har börjat nu i vinter med något som jag tänkt på länge men som aldrig blivit av, min egen lilla Urban Growing med ffa en liten inriktning på Kryddväxter till min egen Curry eftersom det är en sak jag länge tänkt på.
har sått Spiskummin, ett par sorter Chili mm. som jag nu kultiverar tillsammans med lite annat typ gurka, paprika, tomater som sedan förhoppningsvis skall få stå i ett miniväxthus på min balkong eftersom dom garanterat trivs bättre i Solen än vad jag gör, hoppas hitta många bra tips på detta Forum och mina frågor blir nog många smile.gif
fvd
Hejsan och välkommen du verkar vara duktig jag har aldrig odlat chili men kryddor och tomater mm. Fast det finns andra här som är experter på resten så du får säkert bra svar från dem.
RibesRubusVitis
Hej och välkommen även från mig. Vill inte skrämmas men möjligen har du börjat för tidigt på säsongen. Själv väntar jag ett par månader till med chili och tomater etc. Annars räcker inte ljuset till och plantorna blir långa och klena. Även om det är varmt inomhus behöver du massor av extrabelysning större delen av dygnet.
Kvickroten
belysningen är löst, köpte växt-LED för 27 spänn styck från kina istället för 400:-/styck i sverige.
glömde skriva att jag har midnattssol så nog kommer ljuset räcka framöver tror jag
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen till odla Kvickroten!
Det är jättekul att fröså egna växter.
Tyvärr så frösår jag inget ätbart annat än tomater. Sysslar mest med frösådder av sommarblommor, perenner, buskar och träd
Kvickroten
min närmaste beskrivning detta år är väl vildsådd, kastat ut lite gud vet vad lite här och där, och försöker läsa på lite eftersom.....?
det här dock en av mina chilibänkar efter tio dagar i för lite ljus
MrLeaf
CITAT (Kvickroten @ 09-02-2015, 21:23) *
min närmaste beskrivning detta år är väl vildsådd, kastat ut lite gud vet vad lite här och där, och försöker läsa på lite eftersom.....?
det här dock en av mina chilibänkar efter tio dagar i för lite ljus


Hej och välkommen till forumet smile.gif Brukar vara ett härligt "buzz" här på forumet så här års och framåt smile.gif'

Har du löst ljusbiten med plantorna?
För de såg ganska rangliga ut, det räcker inte med fönsterljus utan de skjuter upp för att söka starkare ljus.

Bor har du nära till nordskåne kan du komma inom och låna en 105w kallvit lågenergilampa jag har över.
Brukar driva upp plantor med dem och de blir kraftiga och växer mkt bra.
Brukar bara använda den ene av mina båda lampor så extralampan är i princip bara funktionstestad.

Mvh
Bassam
Hej Kvickroten

Hur kan man köpa växt-LED från China.

H.Bassam
silos
Välkommen!
ingmet
Välkommen säger även jag! Kul att forumet får nya medlemmar..vi som är här vill att det forum ska fortsätta blomma'

rose.gif
Micke grön
Välkommen! Priserna på China led du beskriver är fantastiskt låga. Vore snällt om du vill dela med dig hur vi också kan köpa dessa.

Sen ser det ut som du planterat dina chilis direkt i botten av miniväxthuset? Du vill ha dränering så det inte blir vatten ståendes i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon