kamilenski
Har en 40m lång tomtgräns med 9 år gammalt fattig bokhäck. På vissa ställen naken, andra lite högre m.m. Ser inte bra ut.
Därför vill ersätta den med trabant thujor. Att dra ut den med maskin går inte. Ingen maskin kan komma åt. Eftersom marken just där häcken finns, ligger ca 25 cm under övrigt mark nivå (typ slänt) har vi funderat på att klippa den och plantera nya thujor (80cm) ovan denna. Med ny jord.
Och självbevattning.

Vad tycker ni? Kommer den att vilja komma upp från djupet? smile.gif

Hur kan / bör man göra?
Huggorm
Bokarna kommer antagligen att kunna skicka upp stubbskott genom jorden. Kanske kan man såga ner plantorna och sedan hugga av rötterna med yxa och bli kvitt stubbarna? Och sedan lägga på ett jordlager över alltihop.
Gossen Ruda
Kapa stammarna, pensla stubbarna med outspädd Roundup, fyll på med jord och plantera ny häck.
kamilenski
Hur skulla bokarna reagera om dessa fått lite ren ammoniak rakt i marken? Typ 2 veckor före thuj planteringen?
Huggorm
Det är sannolikt olagligt att tömma ut kemikalier i marken men jag vet inte exakt hur miljölagstiftningen ser ut.
kamilenski
CITAT (Huggorm @ 16-02-2015, 17:25) *
Det är sannolikt olagligt att tömma ut kemikalier i marken men jag vet inte exakt hur miljölagstiftningen ser ut.


Nästan inget får hällas ut i det kommunala avloppet. På den EGNA tomten får du i princip hälla ut vad som helst. Men inga syntetiska medel (motorolja). Det som förekommer i naturen kan man hälla ut utan att tänka så mycket på det. Kompost och urin bildar bl.a. ammoniak. Salt är inte heller så dålig. Roundup eller bensaltensid är mycket mycket värre!

Huggorm. Jag vet att du vill väl. Och jag uppskattar all hjälp jag fått av dig.
Jag ville bara säga vad jag vet om kemikalier. Du får avfetta och tvätta din bil på din tomt med. Bara inget hamnar i kommunala vattensystem. En ändring är dock på gång.
Gossen Ruda
Du verkar faktiskt inte veta så där hemskt mycket om kemikalier, men jag har ingen lust att diskutera frågan med dig.
kamilenski
CITAT (Gossen Ruda @ 16-02-2015, 21:39) *
Du verkar faktiskt inte veta så där hemskt mycket om kemikalier, men jag har ingen lust att diskutera frågan med dig.


Jag bara upprepade vad man sa till mig på kommunen.
Bassam

Hej

Du kan knyta träd till ett rep på en sidan, o på andra sidan knyta till bilskrok, och sen kör bilen försiktigt, du behöver använda lång rep.

H.Bassam
Gossen Ruda
CITAT (kamilenski @ 16-02-2015, 22:18) *
Jag bara upprepade vad man sa till mig på kommunen.

Misstänkte det var något sådant. Man skall inte lyssna för mycket på andra personer utan att ha egna kunskaper. Roundup är exempelvis inte speciellt farligt, om du inte är en växt, men dess motståndare kan överdriva hur mycket som helst.
kamilenski
Vem kan jag be om hjälp med att rätta till stavfelet?
Huggorm
CITAT (kamilenski @ 17-02-2015, 18:40) *
Vem kan jag be om hjälp med att rätta till stavfelet?

Bukhäcken? Jag fixar det.
kamilenski
CITAT (Huggorm @ 17-02-2015, 19:08) *
Bukhäcken? Jag fixar det.


Tack!
Pauline/Sthlm
Neeej var mycket roligare o mer frågeväckande före korrigeringen!
För att inte tala om en anatomisk utmaning
Bockstensmannen
Vattna bokhäcken ordentligt, sen gör såhär
https://www.youtube.com/watch?v=TTHQucLY_y8
går ännu bättre om du har en traktor...
Bassam
Hej

före året pratade vi mycket av Roundup, Roundup är mycket farligt, den resultaten kommer efter många försök, så vi hoppas att den ska inte säljer i Sverige för säkerhets skull, men om du ger och se på vad bjuder min kompis Bockstensmannen till dig (https://www.youtube.com/watch?v=TTHQucLY_y8,) jag tycker att den är mycket bättre än Roundup.

Obs

om den är stor, du kan korta den före flyttning.


H.Bassam
kamilenski
Smart med hjulet. Ingen bil kommer i närheten utan att förstöra...
Inget ska flyttas. Upp och slängas!
Tack igen.
Pauline/Sthlm
Tack Bockstensmannen för tekniktipset säger även jag! Inte ofta behov av att få upp buskar men åååh vilket jobb då. Mycket bättre så här!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon