Odlingstokig
Köpte två stycken äppleträd, ett Oranie och ett Alice på A2 grundstam på plantagen. Hade problem med träden från första början, de växte knappt och de nya bladen vecklade aldrig ut sig utan blev bara bruna och skrumpnade ihop.
Var och pratade med personalen på plantagen som sa till mig att jag skulle ha lite is i magen med träden då nya träd kan svara på flytten, de tyckte att jag skulle ge träden till våren på sig.
Har nu läst en massa beskärningsböcker och inte blivit klok på hur jag ska beskära mina träd då mina träd inte alls ser ut som de i böckerna, dvs mina träd har inga långa nya skott som behöver kortas in.
Ringde därför en arborist för att få lite hjälp med detta, som inte ville röra träden utan tyckte att de skulle reklameras då de är helt misshandlade från plantskolan, som har beskurit varenda gren fel, och lämnat tappar på varenda gren som nu har bildat röta på i princip varenda gren.
Plantagen har ju lämnat växtgaranti på sina träd, så min fråga är vad kan jag kräva att de ska ersätta mig med? Eftersom felet har ju skett hos dem, och jag har förlorat ett helt år på dessa träd, är det rimligt att kräva att de ska ge mig ett, ett år äldre träd än de jag köpte?

Lite bilder på träden och beskärningsfelet som ni ser har de lämnat långa tappar som ju bara kommer dör och bli en inkörsport för svampar och röta...


Ytterligare bild på gren som bara klippts av utan en tanke på knoppen och som bildat röta..

Ytterligare ett exemple på en lång tapp som lämnats och där grenen försökt växa från knoppen under istället, grenen har bara växt ca 8 cm..
Huggorm
Ja, det var inte vackert. Men problemet med att lämna tappar är inte så stort på ett så ungt träd, det är värre när de blir äldre och grenarna grövre. Om du kapade de där tappar skulle antagligen ditt träd klara att valla över skadorna relativt enkelt. Men det kräver ju då att du får igång växtkraften och de där bruna, skrumpnande löven låter inte bra.

Jag skulle nog reklamera de där träden och börja om från början. Allra helst få pengarna tillbaka och köpa träd på någon "riktig" plantskola, på plantagen har de inte alltid den bästa kollen. Små, lokala plantskolor är ofta bättre eftersom de ofta drivs av entusiastiska och kunniga trädgårdsmästare. Men hur som helst tror jag inte du kan övertala plantagen att ge dig större träd, du får nog vara nöjd om du får lika stora eller pengarna tillbaka.
Jan af Lisö
De här träden har dessutom mycket tydliga kräftangrepp, syns på flera bilder om man kollar noga.
Bassam
Hej
På bilden och på vad du skrev o vad dina träd ser på bilden, du har sämst behandlade, så du reklameras plantskola till konsumentverket, och du har rätt till att din pengar tillbaka.

H.Bassam
Odlingstokig
Jag har lite smått misstänkt kräfta, då barken är skoriv och grenarna där den pyttelilla tillväxt skett är väldigt svulstiga och liksom svullna, men har inte riktigt vågat vara säker eftersom det är så unga träd, detta är alltså 2 åriga träd som iår blir 3 år...Så är faktiskt himla ledsen att jag fått med mig så fula träd...Speciellt eftersom de kostade lika mycket som på en "riktig" plantskola. Och träden ska vara av virusfritt material så då borde jag väl också kunna hävda reklamation bara pga kräftan?
Jan af Lisö
Jag föreslår att du inte skaffar Alice (eller Oranie ?) i framtiden. Alice är känd att drabbas av sjukdomar och passar inte i hemmaträdgårdar där man varken vill eller får använda effektiva preparat mot sjukdomarna. Och dessutom finns Alice i stora mängder i butikerna.

Oranie skall jag inte uttala mig lika bestämt om; jag tycker de är jättegoda men kan också drabbas av kräfta. Ditt val unsure.gif
Odlingstokig
Är alice så sjukdomsdrabbat? När jag köpte träden så ville jag ha Oranie för att jag vill ha träden för dess avkastning, så jag vill använda äpplena till diverse saker såsom chutney, mos och saft. Oranie skulle enligt flera tips från folk som har äppleträd vara det bästa "mat" äpplet.
Sedan så ville jag ha en bra pollinerar till Oranie så jag frågade efter en bra polinerar som är ett lättskött och tåligt träd och då sa dem att jag skulle välja Alice, att de var ett av deras mest sålda träd och jätte lätt att ha att göra med, växer bra sätter frukt snabbt och har inga sjukdomar...
Egentligen hade jag velat ha ett Åkerö för jag älskar frukten tycker den är supergod, men valde bort det för Alice pga av att Åkerö kan drabbas av kräfta..Och om Alice nu är så sjukdomsdrabat så hade jag ju kunnat välja ett Åkerö..

Men om man inte ska ha problem med sjukdomar vilka träd skall man ha då?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har Alice och jo det får rätt mycket Monilia men man kan ju gå varje dag och plocka bort mögliga frukter + kartgallrar man noga, klipper ur trädet under JAS och liknande så sprids det inte lika snabbt.
Jan af Lisö
Åkerö inget bra heller pga kräfta och du verkar ha fått kräfta i trädgården så bättre skaffa sorter med bättre kräftmotstånd. Om du inte bor på en ö eller mitt i skogen så finns det säkert äppleträd hos grannrna som polinerar dina träd.

Min favorit är Amorosa pga mycket goda och vackra äpplen som dessutom håller till årsskiftet. Sägs ha bra motstång mot kräfta men min har tyvärr drabbats.

Sen finns det nyare sorter (Fredik, Frida, Rubinola, Algold) som jag vet inte så mycket om. Har för mig att Rubinola är det enda äpple som fått fyra pluss i Zetas katalog.

Oranie är otroligt goda direkt från trädet så det kan vara värt risken att skaffa trädet ändå !!!
Huggorm
CITAT (Jan af Lisö @ 23-02-2015, 12:40) *
Min favorit är Amorosa pga mycket goda och vackra äpplen som dessutom håller till årsskiftet. Sägs ha bra motstång mot kräfta men min har tyvärr drabbats.

Den är ju samma som aroma fast med rött fruktkött och Aroma håller sig längre än så och då gör nog amorosa det också. Handlarna plockar fortfarande fram backar med aroma och de är i perfekt skick, finare än någonsin. Och ingen köper dom eftersom importerade äpplen är tre kronor billigare per kilo slap.gif Men det blir ju mer till oss finsmakare då.
Odlingstokig
Fast kräftan måste ha kommit med dessa träden, för jag bor mitt ute i skogen där inga grannar har fruktträd (därför som jag köpte två) och i ett område som är "nybyggt" från 94 som tidigare bara varit skog och huset har haft en ägre som varit totalt ointresserad av trädgård och bara har haft gräsmatta så fruktträd har iaf på dom senaste 200-300 åren aldrig odlats på denna mark...och som jag förstått det kan man bara få kräfta om marken haft fruktträd tidigare eller om det kommit från plantskolan..
Bassam
Hej

Jag kan säga att sorter som motståndare, de kan inte bli 100% fri från kräfat ellar sjukdom:

A man ska vet att kräfta sprida sig med luf o vatten, så ska man beskära på rätt tid, o använda Desinficering beskärning material.

B kräfta attacker mera växter som har mycket kväve.

C De attackerar mera svaga sorter.
D De attackerar mera på jord som har dåligt väldränerad.


SLU ge förråd för undvika kräfta:
1 Täcka luftrötter med jord.
2 Ympa svagväxande på starkväxande sorter´
3 Rensa skadad delar o pensla med jord eller lerpasta special grenvinklar .

Obs
Uns av förebyggande är alltid bättre än ett halvt kilo bota

H.Bassam
Jan af Lisö
CITAT (Huggorm @ 23-02-2015, 15:10) *
Den är ju samma som aroma fast med rött fruktkött och Aroma håller sig längre än så och då gör nog amorosa det också. Handlarna plockar fortfarande fram backar med aroma och de är i perfekt skick, finare än någonsin.

OK, mina Amorosa håller sig goda fram till årsskiftet, jag har inte samma förvaringsmöjligheter som yrkesodlarna som kan kontrollera lufttemperaturen, luftfuktigheten, mängden syre, kväve och koldioxid i luften. Samt bada äpplen i någon speciallösning. Mina Amorosa har rött skal, inte rött fruktkött. Obeskrivligt vackra de sista veckorna o september, gör ont att plocka !!!

[attachment=82493:amorosa2.jpg]
Jan af Lisö
CITAT (Odlingstokig @ 23-02-2015, 16:05) *
Fast kräftan måste ha kommit med dessa träden, för jag bor mitt ute i skogen där inga grannar har fruktträd (därför som jag köpte två) och i ett område som är "nybyggt" från 94 som tidigare bara varit skog och huset har haft en ägre som varit totalt ointresserad av trädgård och bara har haft gräsmatta så fruktträd har iaf på dom senaste 200-300 åren aldrig odlats på denna mark...och som jag förstått det kan man bara få kräfta om marken haft fruktträd tidigare eller om det kommit från plantskolan..

Med tanke på hur dina träd har beskurits, förlåt stympats, så måste de haft kräftan med sig. Troligen skurits med otvättade verktyg. Det är bara att hoppats att sporerna inte har sprids ut ännu och de inte smittar dina nya träd. Du får kanske ta med dig dessa till Blomsterlandet snabbast möjligt så det inte sprids nya sporer. Jag tror dessvärre att kräftsporer lever i ca 2 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon