Full version: Bygglov?
Odlingstokig
Har försökt läsa mig till vad som gäller bygglov för växthus och har hittat massa olika regler att man numera får bygga 10 kvm växthus mot vägg utan byglov eller 25 kvm fristående.
Andra hävdar att man inte får bygga något utan bygglov om det står mot vägg.

Det jag tänker bygga är ett ca 1.5-2kvm stort växthus mot garageväggen byggt av 6 stycken gamla fönster, vi bor på landsbygden behövs verkligen bygglov till något så litet? Eller räcker det med att fråga grannen då garaget ligger mindre än 4.5 meter från tomtgräns?
Natur liv
Jag kan inte svara på din fråga, men du kan läsa en hel del på boverkets hemsida:

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-n...a-utan-bygglov/

Om du inte hittar något där, så kan det vara bäst att kontakta din kommun. Var har du läst att du kan bygga 10 kvm mot fasad utan bygglov?

Kan det vara en tillbyggnad du menar, en sådan som kräver bygganmälan? Från boverkets hemsida:

"Tillbyggnad max 15 kvadratmeter

Du som har ett en- och tvåbostadshus får göra högst en tillbyggnad med en bruttoarea på maximalt 15 kvadratmeter. Tillbyggnaden får inte bli högre än det befintliga bostadshusets taknockshöjd. Innan du börjar bygga måste du göra en anmälan till byggnadsnämnden och få ett startbesked."
Bassam
Hej
Det är bättre att kontakt med kommun och få skrivande svar.

H.Bassam
Bengalow
Strunta i bygglovet, om det nu skulle behövas. Om du sätter upp glas runt en odlingsbädd, så är det tillåtet. skulle det visa sig, att er kommun jagar sådant, så finns det 2 svar: Flytta eller riv... Det är ingen byggnad som faller under bygglagen - så rigid är lagen inte!
Åsa, mälardalen zon 2
Får nått så litet brukar man inte behöva bygglov

+ ofta är det bara i tättbebyggt område man kan behöva bygglov för hobbyväxthus, om det är landsbygd kan det vara andra regler men sånt kan man kolla upp hos kommunen men som sagt tror ingen skulle bry sig om nått så litet.
Bassam
Hej

Det kostar ingenting om man fråga.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon