Palaekman
Går det att använda skott eller blad från tomatplantan för att göra flytande gödsel, likt nässelvatten?

Jag bor nära ett stort växthus där det finns obegränsad mängd tjuvar/blad från tomatplantor.

Blir det rätt näring för tomat och gurka som jag ska odla i sommar?

Observera att det isf ska vara bättre än nässelvatten. Går det att ta reda om det på något sätt?

Det blir första gången jag odlar själv i sommar.
IvarForss
Eftersom jag aldrig hört talas om det så är det nog inte bättre näringsmässigt än nässelvatten. Läste en artikel där de jämnförde olika växter och gödningsvatten och där höll nässelvatten ledningen (generellt).

Däremot skulle jag vara försiktig med att vattna tomater med krossadetomatblast då det finns en risk att man då vattnar med en specifik sjukdom eller mögel. Som kan ha funnits bland de andra tomatblasten man blandat ned. Bättre att använda det på andra plantor i så fall, är inte det ett rätt bra insektsmedel?
Palaekman
Kan tänka mig att det inte hör till det vanliga. Det kanske är säkrast att använda nässlor till att börja med.

Om inte annat så kanske jag provar experimentera på en planta eller två.

Jag jobbar på nämnda växthus så att jag skulle isf märka om det fanns sjukdomar på blasten, men nu tar jag det säkra före det osäkra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon