*Erika*
Goddagens alla odlare! smile.gif

Skall strax bege mig ut i den otroliga vårsol som behagat titta fram här i skåneland de senaste dagarna, men först blir det en liten fråga...

Nu i veckan beskar jag våra tre buskrosor av typen "China Town" till ungefär hälften efter alla konstens regler och de är nu smått bolliknande buskar med massa trevliga små gröna blad. Frågan är nu...hur gör jag för att de ska behålla sitt mer buskiga växtsätt och inte bege sig ut på egna äventyr. Jag har en liten önskan om en tät, halvhög (runt metern eller så) liten "rosenhäck" som pryder rabatten. Ska rosorna ansas kontinuerligt under säsongen eller ska man bara låta dem vara, vattna och hoppas på det bästa? huh.gif

De är planterade invid en mycket solig vägg i österläge, si så där en halv meter från väggen och fördelade jämnt över den cirkus två meter långa rabatten. Planterade dem förra året och de blommade ganska bra första året, hoppas dock på en rikligare blommning i år.

Hmm...där var nog frågestunden över för denna gång..men räds ej - I'll be back! laugh.gif

// Erika
kerstin z5-6
Ja allt går men det känns lite synd att klippa ner en kläng-hög buskros på det viset .Chinatown blir lätt två meter hög i zon 4-5.
Och är en underbar ros om den får växa mer fritt .
Det finns massor av rosor som håller 1 m av sig själva sas:)
Klipper du under säsongen blir det inga blommor
blink.gif
*Erika*
Hej hej!

Oj, visste inte att den kunde bli sååå stor. blink.gif När vi köpte plantorna förra året var vi ute efter en gul buskros och enligt beskrivningen på plantskolan skulle "China Town" bli 1-1½ m vilket verkade lagom för den tänkta placeringen. Danska Rosenposten ger samma besked. De växer nämligen nedanför vårt köksfönster så tillväxtzonen på höjden blir ju något begränsad.

Att jag klippte ner dem såpass mycket beror helt enkelt på att den mittersta av de tre av någon anledning inte har vuxit riktigt lika mycket som de andra och jag ville ha ner plantorna på en lite mer jämn nivå. Nu har de inte hunnit växa sig sådär jättestora på den enda säsong vi haft dem, de är en halvmeter eller så, så det låter nog värre än det är. smile.gif Förhoppningsvis räcker det att ansa dem lite lätt nästa år.

Men blommor vill jag ju ha, gärna i överflöd, så jag ska försöka hålla sekatören i styr och satsa på att gödsla och vattna...år förhoppningsvis kunna sitta på trappan och "lukta på blommorna" hela sommaren lång. wub.gif

Tack för hjälpen! smile.gif

// Erika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon