Full version: Huhållskompost
stina.f
confused.gif Har alltid haft trädgårdskompost men nu vill vi ha en sluten kompost för hushållsavfall också så att kommunen blir glad. Vad ska jag välja? Vi är bara två i hushållet
Bassam
Hej

kompost för hushållsavfall är samma vanligt trädgårdskompost, men du kan blanda resten av dina mat med dem
så de blir rika med fosfor, kalium o kalcium och du jobbar med miljö.

Matrest som ( äggskal, kött, makrona och alla resten av mat etc ), men du ska akta dig från råttor o möss genom att lägga stålnät på botten av kompostlådan . hål på stålnät ska inte blir mera än 1cm. de kommer med lukten men de kan inte gå
in.

H.Bassam
Mickie
Vi har en kompost "Mully" från Clas Ohlson till hushållsavfall. Den ska tåla ner till -15 grader. Vi har ännu inte provat tömma den, just den biten verkar vara lite trickig med den här. Man skall nämligen ta i sär den och den var inte helt lätt att foga ihop, dessutom har cellplasten på insidan fått repor. Vi skaffade den för 1 år sedan.... Så ingen toppkvalitet men maskarna trivs och jord blir det i den- vilket för oss är det viktigaste. Och den var förhållandevis billig.
fvd
Håller med jag har en som heter Mully Polar som är 25 år gammal den är jättesvår att få ihop utan att det glipar någonstans. Det finns bättre komposter av andra märken nuförtiden.
Stefulainen
Vi är en familj på 2 vuxna och tre barn som producerar typ 2-5 liter hushållsokmpost / dag.

Vår kompost - där vi komposterar endast hushållsavfallet - består av 2 st 200 liters plasttunnor fullborrade med 5 mm stora hål. Den ena får vila medan vi fyller den andra. Avfallet blandar jag ut med halm.

Dessa tunnor har fungerat/räckt bra även om de fryser till om vintrarna. Innehållet har tenderat att bli lite väl kompakt och blött nertill (trots hålen), så jag kommer antagligen att kapa ett ca 20 x 20 cm stort hål i botten som jag täcker med galler (det är svårt att komma åt att vända på avfallet i en snäv tunna).

Alltjämt ibland blir det att tömma ur tunnorna, sätta det längst brunna i efterkompost och sedan ösa in resten tillbaka i tunnorna - uppblandat med mera torr halm.


cinapuff
Jag svarade precis i en liknande tråd så det blir lite upprepning, men vi har två Greenline Master på 375l som jag varvar mellan. Är 2 vuxna och ett barn (och en bebis, men han räknas inte på kompostfronten än!) i hushållet, plus att vi slänger en del trädgårdsavfall i dem med för att få en bra balans mellan kväve- och kolrikt material. Tar ungefär ett år att fylla den ena, sen får den vila i ett år medans vi fyller den andra.
Jag upplever att den är lätt att tömma/demontera och sen sätta ihop igen (finns bilder här)
Och temperaturmässigt håller den igång ner till ett tiotal minusgrader (snön smälter på locket), men det finns en mer isolerad variant också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon