Lopps
Hej alla experter

Vi har köpt ett hus förra sommaren. Mot ett staket växte en enorm klematis. Den var så enorm att man inte ens kunde stänga en dörr brevid för den bredde ut sig så. En god vän till familjen som är en van trädgårdsmänniska och som sitter på mycket trädgårds info sa att vi skulle beskära den radikalt. Den är nu avklippt vid stammen. Stammen är tjock, och det är endast 40cm kvar av stammen.

Nu vet jag inte alls om jag har gjort rätt. Kommer det att börja växa någonting på den? Jag ser inga små grenar som har börjat växa från stammen. Jag blir så ledsen om den är helt död nu.

Tyvärr har jag ingen bild av den, men det är bara en stam, inga grenar eller nått.

Vad tror ni?
Bassam
Hej
Din vän gjorde rätt på båda beskärning tid och att klematis kan klara beskärning, man behöver bara tålamod, o sen den ska komma igen, du ska inte bli ledsen o snart du ska tacka din vän.

H.Bassam
Finn Klematis

Hej !

Den kommer troligen att växa. Du har inte gjort fel.

Några frågor.

Har Du sett den blomma ?
Om Du sett den blomma.
När blommade den?
Hur såg blommorna?
Vilken färg hade blommorna?
Hur stora var blommorna?

MVH:
Finn
RibesRubusVitis
Jag klipper min Clematis vitalba (skogsklematis) ända ner till marken varje höst. Ändå kommer den upp och täcker helt en fyra kvadratmeter stor spalje. Stora gulvita blommor kommer också varje år.
Finn Klematis
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-03-2015, 16:18) *
Jag klipper min Clematis vitalba (skogsklematis) ända ner till marken varje höst. Ändå kommer den upp och täcker helt en fyra kvadratmeter stor spalje. Stora gulvita blommor kommer också varje år.


Hej !

Du har ingen Vitalba. Vitalba blommar på årsved som slår från flerårsved.
Nedklippning ger ingen eller sparsam blomning.
Blommorna är 1 cm. stora sitter i klasar.
Du har troligen en Paul Farges. Blomstorlek Ca. 3 cm.

Fråga.

Hur stora är blommorna ?

MVH:
Finn
RibesRubusVitis
Kära hjärtanes! Då har jag levt i en illusion i sex och ett halvt år. Har nu bildgooglat en stund och även letat upp gamla kolonibilder från augusti-september.
Tanten som överlät kolonin till mig sade att det var en skogsklematis och i kolonistugan ligger en etikett med namnet Clematis vitalba. (Har bara denna planta.) Men blommorna är snarare större än 3 cm.
Finn Klematis
Hej !

Att jag föreslog Paul Farges beror på att både den och Vitalba
säljes under namnet Summer Snow.
Har Du bild ?
Sitter blommorna i klasar ?
Är fröställningarna små ?

Finn
RibesRubusVitis
Bild har jag, men begriper inte hur man lägger in den i tråden eller i albumet. Provar så här.

(Det står "Uppladdningen lyckades". Testing...)
Finn Klematis
Hej !

Du har en Paul Farges. Fortsätt att klippa ner den.

Finn
RibesRubusVitis
Tackar. (Blev rätt förtjust ändå, kanske mest för att jag efter nästan tio år på forumet lyckats lägga in en bild...)
Finn Klematis
CITAT (RibesRubusVitis @ 12-03-2015, 13:27) *
Tackar. (Blev rätt förtjust ändå, kanske mest för att jag efter nästan tio år på forumet lyckats lägga in en bild...)


Du skall vara överförtjust. Paul Farges är mycket vackrare och bättre.
Grattis till bilden. Nu kanske det blir fler ?

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon