daggmus
Hej allihopa!
Jag vill börja plantera på vår lilla (2,3 x 1,2 m) balkong. Bor i Karlskrona (zon 1), alltså en kuststad så det blåser en hel del ibland. Den ligger i österläge och har ett stängt räcke och därför även bra vindskydd vid låg höjd. Räcket gör dock att det är väldigt skuggigt på den södra delen av balkongen i princip hela dygnet. Balkongen är på fjärde och översta våningen så det finns inget heltäckande tak. Det finns även en tegelvägg som vätter mot söder.

Det vi huvudsakligen vill göra ute på balkongen är att sitta ute och njuta av vår utsikt (söderut), därför har vi byggt en platsbyggd bänk som tar upp halva balkongen. Vi vill givetvis göra det lummigt och mysigt med hjälp av bland annat växter. Jag har försökt kolla runt på diverse växter men då jag är nybörjare känner jag att jag behöver lite extra hjälp och är villig att lära mig.

Vår tegelvägg kommer att vara den största ytan som kan användas på balkongen och därför hade vi velat ha någonting klättrande och tror vi har bestämt oss för en murgröna. Jag har även börjat så en del kryddväxter och någon mindre tomatplanta. Ska nog skaffa lite lavendel och även ett par smultronplantor.

Frågan är egentligen vad som skulle kunna stå i skuggan? Bygger gärna i lager på varandra, men behöver tips på växter som trivs där det inte är någon sol alls. Har funderat en del på att ha någon ormbunke eller liknande. Lättast hade det ju varit med växter som man slipper ta in på vintern, men platsen finns om nödvändigt.

Och finns det några knep för att utnyttja platsen maximalt? Har läst mycket om att bygga på höjden och ha hängande växter men det kommer inte hålla när vinden är igång.


Tacksam för hjälp! smile.gif


Bassam
Hej
Hängande växter behöver skugga på fötter men solen på huvudet, nästan alla växter tycker inte om direkt sol.
H.Bassam
daggmus
CITAT (Bassam @ 12-03-2015, 19:54) *
Hej
Hängande växter behöver skugga på fötter men solen på huvudet, nästan alla växter tycker inte om direkt sol.
H.Bassam