Full version: Tips på buskar
Räfsan
Hej!
Som helt ny här undrar jag om det finns någon som kan tipsa lite?? Jag har en del av trädgården som i princip är en tallbacke med glest gräs på sandig jord. Mycket sol och alltså torrt. Nu behövs det skyddas från insyn här i och med att grannen bygger nytt hus. Kommer bli jättefint med rätt växter, men har inte så mycket erfarenhet av den här jordtypen... Det jag längtar efter är ett rätt högt buskage, ganska vilt, och någon fin marktäckare intill/under. Vårlökar vid den årstiden också. Gran skulle inte gå ihop med naturen runtomkring, möjligen enbuskar. Vintergrönt är inte nödvändigt, men en viss täthet i grenverket så det skyddar lite på vintern också. Det är en stor yta, så det får ta plats. Och en viktig grej: Rosa funkar inte (tex vresros) eftersom det skär sig mot färgen på huset... Någon med erfarenhet av sandig tallmiljö??
Huggorm
Häckkaragan/sibirisk ärtbuske funkar bra i torra, sandiga backar. Blommar gult, om det fungerar bättre.
Räfsan
Tack för tipset! Fast jag tror att vi har fastnat för enar nu, efter lite efterforskningar. Det är fint med något mörkt som fond insåg jag, ska bara hitta något bra att kombinera med framför.
Pauline/Sthlm
Finns också vita vresrosor! Vackert mot mörkare en-fond? Kanadarosor som systrarna Bugnet, i ditt fall Louise Bugnet eftersom vit? Fint i halvvild miljö
Räfsan
Mmm, vita vresrosor mot enfond, det låter ju underbart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon