tamlin
Hej odlare!

Jag planterar frön från träd i krukor hemma som hobby. I somras plockade jag en sån där liten "korv" med fröer från en björk i Käglinge rekreationsområde precis söder om Malmö. Jag planterade ett par av dem och en kom upp, över vintern har det vuxit till detta söta lilla träd:



Nu börjar jag dock undra om detta verkligen är en vanlig björk. Bladen har blivit större än jag väntat mig, och gnider man dem mellan fingrarna känns de rätt ludna. Vanliga björkar brukar ju ha mindre, ganska släta och glansiga blad, om jag inte är helt ute och cyklar.

Är detta nån ovanligare björkvariant, eller finns det nåt annat träd som liknar björk och har samma sorts frökorvar med de karaktäristiska små "flygplanen"?

Huggorm
Säkert en vanlig björk men om det är glasbjörk eller vårtbjörk vågar jag inte säga. Den är för ung för att ha fått karakteristiska löv ännu, de flesta träd har ju lite speciella löv på nykläckta plantor.
Anders zon 1
Jag skulle tro att det är en glasbjörk. I synnerhet nya blad hos den är ludna. Vårtbjörken har däremot mer eller mindre kala blad. Men som sagt, det är en väldigt ung planta och då kan bladen vara otypiska. Det kan ju förstå vara någon annan björkart också om fröna kommer från ett planterat träd. Men det är som sagt väldigt svårt att säga på en så liten planta.
Cilla
Stora blad på unga trädplantor är en fantastisk biologisk uppfinning... Och mycket vanligt. Se på asken till exempel, de kan ha mycket stora blad som gör det svårt att se likheten med den vuxna asken. Och linden som kan göra blad stora som rabarber i sina stamskott långt ned i basen.

Smart att satsa på mycket bladmassa när man bara är ett spö utan sidogrenar, det ger mycket energi. Många unga träd har lika stor bladmassa som ett betydligt äldre träd!

Jag kan inte heller med säkerhet avgöra om det är glas- eller vårtbjörk men någon av dem är det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon