Full version: Många buskar.
anncharlotte
Vi har nyligen köpt ett litet hus med en liten trädgård, en trädgård som är rätt full av diverse buskar som jag inte identifierat än. Men det finns 3 Roderondendron som jag ju lätt känner igen.
Dom står på baksidan av huset, rätt skuggigt och är i ganska bedrövligt skick.

Platsen dom står på är inte helt planerad än, som sagt det är den skuggigaste delen av trädgården men kanske det kan bli platsen för en friggebod eller liknande med tiden.
Jag har alltså ingen lust att lägga ner alltför mycket arbete på dom här buskarna än, men undrar ändå vad jag skulle kunna göra för att dom ska piggna till lite.
Räcker lite ny jord och näring eller borde jag klippa ner dom helt ?

Sen har vi ju då en hel del andra buskar, som jag inte har en susning om vad det är ännu. Har väl fått igenom min önskan att vi ska låta dom vara tills vi vet vad det är, men häcken inser jag ju att vi måste klippa så fort som möjligt, den spretar åt alla håll vilket antagligen varesej granne eller passerande på trottoaren uppskattar.

Så kan vi klippa redan nu eller är det för tidigt ? Skulle gissa att den stått där sedan huset byggdes på 50 talet, har nog blivit tveksamt skött dom senaste åren, skulle den må bra av att bli hårt beskuren eller ska vi nöja oss med att ta av den på den höjd vi vill ha den ?
Huggorm
Hur ser häcken ut, är den tät och snygg men med långa, vildvuxna skott? I sådana fall är det bara att trimma till den. Om den är gles och ful får man lägga lite mer arbete.

Angående rododendronen så bör man väl först försöka komma fram till vad felet är, om det är skuggan eller jorden. De klarar mycket skugga men det finns ju gränser. De är relativt enkla att flytta om det skulle bli aktuellt.
anncharlotte
Häcken ser skapligt tät ut, har ju inte kommit några blad ännu så den ser ju rätt risig ut och gammal, men tät är den på dom flesta ställen.

Ja vad som är fel med roderondendronen vet jag ju inte, men du tror att det är bättre att jordförbättra än att klippa ner i första skedet ?
Flytt kan det ju bli frågan om senare, men just nu vet jag inte var jag vill ha den och dubbla flyttar känns ju lite onödigt.
Pauline/Sthlm
Allmänt råd är förstås att sitta still i båten tills du kommit underfund med hur det ter sig grönt, i blom, i olika solhöjder o -väderstreck osv... Om det nu är nyinköpt och ni inte sett det i sommarskrud menar jag.
- förutom trottoarhindrande häck, där lika bra gå hårt fram tidigt på säsongen så att det tar sig snyggt. Beskärningsstil efter växtsätt, friväxande eller trimmad?

Roddar har jag först på senare år förstått att de går att beskära men tror inte att de växer så fort efter. Eller före, för den delen. ��
Bassam
Hej

För gamla växter ska man klippa under JAS perioden, men behöver inte klippa mycket av dem, du kan planerar klippa dem under flera år, men nu jag tycker om du kan byte 10 cm av yttre jorden på färska jord som blandad med komposten, o ge dem vatten när blir tork väder.

Obs

Nu kan du ta bort skadad o torka grenar och försöka att plantera ny växter, som kan ersätta och byter gamla häckar med fram tiden.

H.Bassam
Eva i Västerås
Håller med.
Vänta tills i sommar, så ni ser vad ni har för växter. Det är så tråkigt att ha förstört något för att man inte har koll.
Den där häcken, om den uppenbarligen har varit formklippt och blivit försummad kan man klippa in den till ungefär där den klipptes sist. annars är det bättre att vänta.

Rhododendron går också bäst att klippa efter blomningen, blomrester och översta bladen. Klippa hårt ska man kanske inte göra om dom inte mår så bra. Då brukar det räcka med att ta det mest slitna och döda kvistar.
Dom tål rätt djup skugga, men gillar inte stående blöta.
Rotsystemen är rätt små i förhållande till busken, vilket betyder att dom lätt torkar ut under vårvinterdagarna om dom står soligt. Och att dom är ganska lätta att flytta.
Dom behöver inte så mycket gödsel och vill ha fluffigt kring fötterna. Jag har tagit förna under stora granar (barrblandling och lågt pH, sånt som roddar gillar) och tlagt rätt tjockt kring rötterna. Lite gödning kan man blanda in i detta, men inte något kalkrikt. Lite kogödsel kan vara ok om det är väl förmultnat.

Klippning generellt - vårblommande klipps efter blomning, sensommarblommande klipps tidigt på våren.
Och sånt som inte blommar får man kolla med någon som vet.
Bassam
Hej

Du har rätt, men som jag skrev unga växter klippa på JAS perioden, men gamla växter klippa på hösten under flera år, övervintra växter de klipper o omplantering när de går ut på våren, äpple o päron klippas på vårvinter, blommor och sorter som har sten kärna på JAS perioden, växter som vi ska plantera dem, vi klipper före plantering för att hjälper dem för att etablera sig, vindruvor klipper på sista av vinter på grund att de blöta.

Obs

Ibland finns folk som ska resa på hösten , de klipper sina växter på vårvinter även om tiden passar inte, och folk som har tid på hösten, de chansa o klipper på hösten om också tiden passar inte, men trasiga o sjuka och döda delar måste klipper snabb som möjligt. finns många människor som tycker att chansa, men det är bättre att man klippas på rätt tiden, för att spara tid, pengar o borta sina växter ifrån sjuk domar.

H.Bassam
anncharlotte
Tack för goda råd, ska försöka följa dom smile.gif

Men vad är JAS, är det juli, augusti, september ?
Bassam
Hej

Ja, Det är JAS, är det juli, augusti, september .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon