Full version: Använda gammal jord?
capros aper
Förra året odlade jag tre sorters tomater i krukor. Framåt sensommaren/hösten blev ett par sorter angripna av vita fläckar på bladen och/eller röta på frukterna. För att spara lite pengar i år tänkte jag använda samma jord som förra året men gödsla upp jorden med flytande näring.

Nu undrar jag om det är en bra idé eller om det finns risk att mina plantor i år kan infekteras av sjukdomarna från förra året om jag använder samma jord? Jorden i krukorna har stått utomhus hela året i västra Sverige.

Om jag bör byta jord, hur noga ska jag då vara med att rengöra krukorna innan jag sätter i mina nya plantor? Ska man t.ex. skölja ur dom eller räcker det med att man bara slänger den gamla jorden?


Tack på förhand!
Micke grön
Just tomater är känsliga. Jag skulle återanvända jorden till någonting annat. Lägga på rabatter eller trädgårdsland där jag inte tänkt odla tomatväxter/potatis.

Det du haft är troligen mjöldagg ett sätt att motverka det är att se till att tomater får så jämn bevattning som möjligt och undvika gödning med höga halter kväve. Kalium är däremot bra.
Bassam
Hej

Svampen kommer med sporer som kvar i jorden och på kvar växter, så det är bättre om du byter jorden till
färska jorden, men du behöver tvätta bra gamla krukor med bra tvätt medel, jag tycker bättre om du kastar dem gamla krukor och använda nya, men du ska försöka undvika svamp sjukdom nästa gång, på grund att snabb agera
och lämna inte växter blir täta och jorden ska inte bli helt tork och klippa tidigt de är delar som skadad.

Obs

Fråga alltid om sorter som är motståndare mot svamp och andra sjukdom.


H.Bassam
capros aper
Hej

Tack ska ni ha för svaren! Jag har drivit upp ett par naranjilla-plantor i vinter och tänkte ha dom ute i sommar. Antar att jag får vara lite extra försiktig eftersom det är en släkting till tomaten. Lika bra att köpa ny jord och nya krukor till just naranjillorna och de nya tomatplantorna. De övriga växterna som inte är släkt med tomater får ärva förra årets krukor smile.gif
Micke grön
Det låter som bra ide, på så viss har du upprättat nån slags form av "växelbruk" även för krukodlade växter. Se bara till att blanda i kompost eller ge näringslösning ordentligt i den gamla jorden då den kan va något utarmad.
Ally
Förnya gammal jord med bokashi kompostering är också ett utmärkt sätt att försluta kretsloppet :-)
(sök på bokashi i odla).
Jag har slutat köpa jord helt och hållet!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag använder aldrig gammal jord och definitivt inte till tomater, Paprika osv

Men Bassam om du handlar hos Plantagen, Blomsterlandet eller liknande so finns det sällan någon som man kan svara på frågor, då måste man verkligen vara insatt själv i odlandet

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon