Eva St
Kan jag flytta en gammal Flammentanzros nu och hur mycket bör jag klippa ner den i samband med detta?
Eva St
kerstin z5-6
ta med så mycket rot du kan o du måste nog klippa en del -kanske hälften .
Vattna rikligt efter omplantering så kan den nog ge nån enstaka blomma ändå
Fast den blommar ju på gammal ved så den behöver nog 1 säsong minst för att bli sig lik igen smile.gif
Eva St
Ok men du tror den klarar flytten trots att den är tämligen åldersstigen
Eva St
Fenja
Flammentanz är en robust ros, den klarar säkert flytten och du kan klippa den ganska hårt, så att den blir hanterlig. Men blommningen uteblir troligen i år. Gräv en djup grop fyll den upp till kanten låt vvattnet rinna undan helt, plantera rosen och fyll på med ungefär hälften av jorden, fyll gropen med vatten igen och låt rinna undan. Lägg på resten av jorden och vattna INTE, det översta torra jordlagret håller fukten kvar mycket länge och du behöver inte vattna så ofta om det nu inte blir en kruttorr vår.
Fenja
Eva St
Tack då gör vi ett frest med detta
Eva St
Ewa smålänska höglandet
Jag flyttade tre stora 20 år gamla Flammentanz i slutet av maj förra året. Klippte inte ner något utan "släpade" med flera meter. Kom ungefär tio blommor på varje och iår har de kommit igång bra, så det blir spännande med blomningen.

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon