Odlingstokig
Har precis fått hem mina 3 nya fruktträd från plantskolan, två äppelträd och ett körsbär, väldigt vackra, stora och friska träd ser det ut som.
Dock så är vädret idag inte så optimalt för plantering då det är väldigt klart och blåsigt, dessutom har ryggen tagit lite stryk, så jag tänkte invänta 2-3 dagar på lite bättre planteringsväder dvs mer mulet.
Är det dumt att låta träden stå i sina krukor? Hur länge kan de stå så utan att ta skada? Eller är det viktigt att de planteras omgående bums?
Huggorm
På plantskolan får de stå i kruka från att det levereras på våren och tills någon köper det, vilket kan vara på en gång eller i oktober. Så några dagar hit eller dit spelar igen roll alls, men man kan ju ställa det i skugga om det blir gassande solsken eller inne om det blir ordentlig frost
Cilla
Ingen fara om man bara pysslar lite, dvs vattnar då och då. Jag har alltid träd i kruka någonstans i några hörn (och ibland många). Brkar ställa dem i skuggan så att krukorna inte får solljus och torkar, och om jag kan skyfflar jag jord över krukan eller ställer ned krukan i jord.

När du planterar sedan gör du som alltid:
Kläm på krukan från flera håll så att trädet lossnar av sig själv från krukan och du inte behöver dra ut den.
Ställ dig i skuggan, känn på rötterna med fingrarna och fälj de större så att du försiktigt kan få dem att spreta ned/ut och att de inte viker sig runt.
Rötter som inte går att reda ut klipper du av med vass sekatör. Där man skurit bildas finrötter som trädet tar upp näring med, och det är bättre än att de fortsätter snurra sig runt i riktningar som inte stabilierar trädet.
Vattna rotklumpen med vatten som inte är iskallt och växtbädden du gjort likaså.
Nu är trädet redo för att sättas ned.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon