Full version: Vinranka på balkong
Arnc
Jag har en vinranka som för tillfället står i en vanlig plastinnerkruka och har klarat den milda vintern på så vis med lite isolering omkring. Bor i zon 1 ska tillläggas samt har inglasad men ej insolerad balkong.

Jag har dock funderat på att plantera om min lilla planta till en zinkbalja och undrar då hur stor bör baljan vara för att växten ska trivas? Inget hål i botten kommer borras för dränering då vattnet inte ska rinna ut över hela balkongen och ner på grannen och då är frågan hur jag gör på bästa sätt? Kommer zinkbaljan ta skada av att ha fukt i sig hela tiden? Kan jag kanske sätta i två sopsäckar och plantera i dem i zinkbaljan?

Kom med era idéer och tankar tack smile.gif
Huggorm
Du måste ha hål i botten för att vattnet skall kunna dräneras, annars är risken stor att du dränker vinrankan. Du får försöka få tag på något slags stort fat eller bricka som du kan ha baljan stående på. Sedan kommer zinken så småningom att brytas ner och baljan rosta, men det kommer ta många år.
Spikfuchsian
Jag har en vinranka på min inglasade balkong. Den står i en fyrkantig frigolitkruka 40x40 cm och 40 cm djup. Det är inte hål i botten, men jag har lagt lecakulor i botten. Rankan har överlevt två vintrar hittills.
TheJonaz
Ursäkta om jag kapar tråden, men jag har likadant fast i murarhink så tänkte vi kunde slå 2 flugor i en smäll. Jag läste någonstans att man ska klippa ner rankan och vira in den i fiberduk så överlever den, men minns inte vart jag läste det! sad.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon