Full version: SORKAR!
Andypandy
sork

Alltså... nu blir det till att dra ner på kattmaten för mina 2 katter.
Bland hallonsnåren så hade du lika gärna kunnat skickat in en jordfräs i vinter under snön...
Jag hade inte sett någon skillnad....
Huggorm
Samma här, jag har aldrig sett så mycket sork som denna vår. Vart man än trampar är det gångar och hål och de har ätit upp flera träd för mig. Man får nästan lust att skaffa ett gäng vesslor och släppa ned i deras gångar
Natur liv
Jag har hittat några nya hål, undrar om det är sorken som är i farten? Gillar de att bo nära hus?
Huggorm
CITAT (Natur liv @ 01-05-2015, 20:09) *
Jag har hittat några nya hål, undrar om det är sorken som är i farten? Gillar de att bo nära hus?
Ja, de har ingenting emot hus. Här är gångarna vanligtvis stora nog för att man skall kunna sticka in handen men själva ingångshålet är mindre. Jag hade även en pallkrageodling kvar från i fjol och en var helt uppgrävd, ogräsmattan stod mer eller mindre på kvarlämnade pelare av jord. Det räckte att sätta spaden i så rasade alltihop.
Andypandy
CITAT (Huggorm @ 01-05-2015, 20:25) *
Ja, de har ingenting emot hus. Här är gångarna vanligtvis stora nog för att man skall kunna sticka in handen men själva ingångshålet är mindre. Jag hade även en pallkrageodling kvar från i fjol och en var helt uppgrävd, ogräsmattan stod mer eller mindre på kvarlämnade pelare av jord. Det räckte att sätta spaden i så rasade alltihop.

Samma här... inte så stora ingångshål. men när man sätter ner spaden och öppnar så ser man
wakeman
Planterar nästan allt i korgar av hönsnät efter förra vinterns massaker. Ramslök kommer där upp massor av nu också. Tog frön från skogen och spred ut i trädgården förra våren och de gror först nu. Har även en sån där vibrerande jordspik, jag är lite tveksam till om den fungerar, men gör ingen skada iallafall.
kerstin z5-6
Det är sork råtta och musår .. de ökar men så gör de som äter dem , uggla och hök tex
Helen i Piteå Zon 5
Har också hört från mina trädgårdsvänner att alla småplantor som övervintrat i kallbänkarna är helt uppätna.
Inte alls kul no.gif

Huggorm
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-05-2015, 01:54) *
Det är sork råtta och musår .. de ökar men så gör de som äter dem , uggla och hök tex
Lämmelår också? Det brukar väl hänga ihop lite
Andypandy
Det kan förklara varför 70% av mina hallon bara tvärdött i vinter.
De sitter knappt fast i jorden längre utan har bara lagt sig ner och dött.
.. bland alla sorkhögar... ranting.gif
Andypandy
Hmm..
Jag har alltså både vattensork och åkersork har jag listat ut efter lite googlande.
Kortklippt gräs gillar inte någon... problemet är att om jag håller på och klipper hela tiden... och särskilt håller rent mot vår lilla sjö så lär jag ta död på det lilla naturliga bestånd av Vinbergssnäckor på mindre än ett år som finns här.

jag brände av gräset fläckvis i vår precis efter snön så det kanske räcker med det... får bevaka vad de tyckte om det.

Om inte...
Sorkskrämmor verkar fungera sisådär. de verkar tydligen vänja sig efter ett tag.

Så därför.... (jag brukar vara lite innovativ crazy.gif )

Jag funderar på att gräva ner ett av alla kopparrör jag har liggande någon meter lång horisontellt ner i jorden med en vinkel på som går upp ur jorden.
Sedan stoppar jag i en sådan här kompakt högtalare i röret under jordenpå mitten någonstans.
http://www.electrokit.com/hogtalare-8ohm-o...-0-2w-pcb.49568


Sedan en pytteradio i glassburk eller något på marken som jag kopplar högtalaren till hörlurs-ingången


Sedan ratta in NRJ (Energy) bara w00t.gif

Kommer ju fullständigt spruta ut sork ur gångarna på ängen... för vem klarar av den kanalen längre än en kvart??!!
Försök vänj er vid DET Sorkdjävlar!
naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon