sofia8972
Hej!

Jag väntar otåligt på att få flytta in i en nyproducerad lägenhet med en uteplats på 6x11 meter. Under tiden låter jag trädgårdsdrömmarna skena fritt! Uteplatsen kommer vara anlagd mot en innergård i österläge ovanpå ett parkeringsgarage (och även en massa ledningar och rör och sånt antar jag) Hela uteplatsen är belagd med trädäck ovanpå markduk och singel. Jag bor i Uppsala, så zon 3-4. Sol över hela uteplatsen mellan kl 7 och 14.30. Bar himmel över hela ytan. Omgärdas av staket med grind.

Min plan är att ta bort trallen från halva ytan och lägga ett lager dekorsingel, trampstenar från grind till dörr och anlägga stora upphöjda odlingsbäddar. Men jag behöver råd kring vad jag kan plantera i dessa!? Rotsystemen får ju inte göra skada på det som finns under. Basen ska helst vara gröna bollformer som klottuja och formklippt idegran och liguster. Några gröna klätterväxter på spaljeér som insynsskydd längs staketet. Men jag vill gärna ha några små träd och flerstammiga buskar för rumskänslan och för att få lite "tak" uppåt. Gärna nånting sirligt flerstammigt, som bara ger lätt skugga. Och det är ju en miniyta, så det får inte bli för stort.

Nu vill jag ha era bästa tips på små träd/buskar som har snälla rotsystem, vackert växtsätt och glesa kronor.
Heller vacker form än blomning. Gärna vintervackra stammar.

Sofia
h.norrstrom
Jag tvivlar på att de bygger så att det ligger ledningar ovanpå ett parkeringsgarage. Antagligen är allt sånt dragit under betongplattan eller i kanaler i denna. Vattenledingar och el kan man ju inte lägga hur som helst. Dessutom måste vattnet ligga frostfritt. ( eller ha värmeslinga vilket är dyrt. )
Så att rötterna ska ge sig på ledningar tror jag inte du behöver oroa dig för. Däremot kanske dom letar sig ner i skarvar i betongplattan.
Har du hört dig för med dom som stått för bygget dom måste ju veta vad som kan tänkas rimligt att plantera där?
Inne i centrala Uppsala med massa sten och betong överallt kan du nog prova zon 2-3 växter utan problem.

Kanske en kornell av något slag? Ska ha grunt rotsystem dessutom och har vackra stammar och bladverk. lättskötta.
Eller en ormhassel dom är slingriga och effektfulla året om.
Eller en trollhassel häftiga buskar. Och läcker blomming extremt tidigt på året.



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon