emmsing75
Förra året köpte jag två plantor som jag tillfälligt satte i en tom pallkrage. PRoblemet nu är bara att jag inte har en aning om vad det var jag köpte, känner inte alls igen växterna. Hittade nån gammal skylt för borstnejlika men jag tror egentligen inte att den hör i hop med dem här plantorna. På den ena ser man rester av en blomstängel så jag gissar att den har en blomma på "skaft" eller vad man ska säg. Finns det nån som känner igen bladrosetten? De längsta bladen är ca 1 dm långa och ganska glansiga men ej "fetbladiga". Nejlika eller nån martron tror jag köpte förra året men detta känns inte som nåt av dem..

[attachment=82810:odla1.JPG]
Linderödsåsen
Utan att springa ut i trädgården och kika...Kan det vara (blå) bolltistel?
Pauline/Sthlm
Inte bolltistel, de har spetsigare flikiga kanter o silvrigare ton på bladen.
Jag har i år, utan att lita på mer än etiketten, köpt några småplantor på Lidl där de som anges som Eryngium, dvs just martorn, ser ut så där.
Få se hur de blir sedan, och om etiketten var rätt....


Tillägg stämmer med bladrosett vid marken även vid uppvuxen martorn. Man skulle ju trott bladen skulle se spetsigare ut...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon