Full version: Majs i kruka
TheJonaz
Jag ska odla majs i kruka, men lite osäker på hur man planterar om den. I dagsläget är den 1-2dm hög, och bor i odlingsbrätte, men som ni ser på bilden så börjar de dala. Hur planterar jag om dem nu? Ska de sättas djupare som med tomat/paprika/chili eller ska de sättas i samma höjd och kan jag sätta direkt i den krukan (snittblomshink) de ska växa i, eller bör de mellanlanda i en mellanstorlek innan?

Det är minimajs för övrigt, odlas som foder till våra tamråttor smile.gif

Bassam
Hej

Jag tycker om att majs bättre om man planterar de ute efter frost gå från marken, de behöver stora plats plus med pollinering med vind.

Jag läste idag att någon som planterade Majs i 10 l hink och placerade dem vid söder vägg med bra vattning o gödning.


H.Bassam

Du kan läsa:
Sockermajs
Zea mays v. saccharata
Poaceae
Utseende och ursprung.
Majsen kommer från Mellanamerika och kom till Europa under 1500-talet. Sockermajs som är en varietet är av betydligt yngre datum än den vanliga majsen. Sockermajsen blir 150-250 cm hög. Hanblommorna kommer i toppen och honblommorna sitter i bladvecken längre ner. Efter pollineringen som sker med vindens hjälp utvecklas i bladvecken bladtäckta kolvar med gula eller gulvita korn.
Växtplats och jordmån.
Majs föredrar en en varm växtplats med djup, sandblandad mulljord och vill gärna ha en god tillgång på näring och vatten.

Samodlas gärna med bönor, ärter, potatis, gurkväxter, solros och dill, däremot inte med salladskål och tomater.
Sådd och såtid.
Sockermajsen gror på 5-10 dagar vid en jordtemperatur på +10°C. I odlingszon 1-3 kan man i bra lägen så direkt på friland i mitten på maj, men förkultivering rekommenderas.
Allmän skötsel.
Ogräsbekämpning och bevattning.
Gödsling.
Näringsbehovet är stort. Stallgödsel brukas ner på hösten.
Skadeinsekter och sjukdomar.
I stort sett problemfri.
Skörd.
Majskolvarna är färdiga att skörda när fröna blivit gula och täcker kolvarna ordentligt. Augusti - september beroende på sort. Frövitan ska vara tämligen tjockflytande och mjölklik.
Näringsinnehåll.
100 g sockermajs innehåller 107 kcal, 12 mg C-vitamin och 0,6 mg järn.
Förvaring.
I kylskåp ett par dagar eller djupfrysta. Majs bör tillredas eller frysas inom tolv timmar efter skörd, för att bevara smaken.
Användningssätt.
Kokt, hel eller som lösa majskorn i t.ex. sallad. Kan även grillas efter förvällning.
Sortval.
Det finns tidiga, medeltidiga och sena sorter. För svenska förhållanden är de medeltidiga sorterna mest odlingsvärda. De nya sötare sorterna har blivit mycket
Krolliljan
Jag har inte provat i kruka men väl i pallkrage. Har du plats för det?
I mina pallkragar, dubbel höjd, fick de inte så mycket djup men blev jättebra.
Krukor med lite djup borde fungera men ska stå rätt tätt för pollineringen.
TheJonaz
Anledningen till att jag odlar i kruka i odlingstunnel beror mest på att jag inte vill göra fasta installationer, då vi bara hyr där vi bor nu. Sen odlar jag chili semi-profesionellt, och vet aldrig hur mycket plats det finns i tunneln så i hinkar blir nog där de får bo. Det ska som sagt bara bli lördagsgodis till våra råttor, så behöver inte vara de finaste majsen smile.gif

Men, frågan kvarstår fortfarande huruvida jag kan plantera dem djupare för stabilitet eller om de ska sättas på samma djup?
Aqvakul
Sätt dem djupare. Det har jag gjort när de varit rangliga...
ingmet
Jag har odlat i hink men även i pallkrage. Majs behöver stå tillsammans för pollineringen och jag upplevde att hinkar gav för lite utrymme för rötter samt att det blev ojämn fukt vilket ger risk för ruttna rötter vs ont om jord/näring. Friland genom pallkrage eller direkt i odlingslandet ger helt klart det bästa resultatet. Majs är dessutom sol&värme krävande. Beroende på var man bor i landet spelar oxå roll. Känner några på en ö utanför Åland - de odlar på friland i rader - funkar bra där. Bor man norrut i Sverige är nog söderläge i lä mot husvägg att föredra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon