dajo70
Hej!

Min Kaukasiska Vingnöt som jag planterade för 2 år sedan har varit välmående och vuxit bra men nu har den blivit drabbad av något som ger den svarta vissnande blad. Det började strax efter att bladen utvecklades nu under vårkanten, först bara ett fåtal blad som drabbades men nu efter någon vecka mer än hälften av alla blad.

Någon här på forumet som kan ha någon idé om vad det kan röra sig om, jag har sökt både på nätet och i böcker men hittar inget som liknar detta.
Bild nedan:
[attachment=82844:DSC09866__640x427_.jpg]

Tack på förhand
Huggorm
Säkert nattfrosten som vi haft nu i maj. Ingen fara, det kommer nya löv om vi bara får lite värme
dajo70
CITAT (Huggorm @ 17-05-2015, 17:10) *
Säkert nattfrosten som vi haft nu i maj. Ingen fara, det kommer nya löv om vi bara får lite värme

Ahh, det låter väldigt troligt. Hoppas du har rätt smile.gif
Tack!!!
h.norrstrom
Garanterat nattfrosten som Huggorm säger.

Vingnöt och valnöt brukar vara väldigt känsliga, fryser före ek, ask och bok t.ex som brukar klara -3 ungefär verkar de som.
Vingnöten har frusit nästan alla de år jag haft den, men den kommer tillbaka med rejäl kraft och långa årsskott, men du får nog vara beredd på att den blir mer buskartad om den fryser ofta.
Huggorm
Jag har också haft frostskador på valnöt något år, men det är värst när de är små. Vårfrosten är värst nära marken och redan när trädet blir 1-2m så minskar risken mycket. Men i år har jag inte haft några skador varken på valnöt eller någon av vingnötssorterna, det har varit för kallt så de har nyss börjat få löv. Jag ligger långt efter bilden i startinlägget.
h.norrstrom
Valnötsträden har fått sig en släng här i veckan de har knappt rullat ut bladen här i Uppland. Även det någon meter höga manshuriska har fått lite svedda blad. Bara ett litet grått valnötsträd bakom en lada mot en stor sten har klarat sig helt.
Vingnöten har frusit här nyligen, men den har knappt ens börjat veckla ut bladen den heller.

Det märks ganska tydligt på en 5m hög bok som jag planterade för kanske 18 år sen på tomten att den nu klarar järnnätterna mycket bättre sedan den börjat komma upp i höjd.

Än så länge har övriga kinkiga träd och kiwisar och druvor klarat sig, men mycket har bara börjat slagit ut som sagt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon