Mattsson
Osäker på om det här blev rätt kategori, men frågan handlar mer om träd än frukt. Nåväl. Har en stor tomt, 5600 kvm, varav ca hälften är tomt med hus och gräsmatta, resten består av fd tja, våtmark som är utfylld med ett tjockt lager med byggnadsmassor, skulle jag gissa. Det finns också lite dränering på den delen, dels ett dike, dels ett nedgrävt rör. Fyllnadsmassorna kom dit för två år sedan och där växer nu bara ogräs. Vi köpte huset för 1,5 år sedan och detta är alltså andra sommaren.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra med den stora, tomma ytan. Just nu är det vackert med ett stort fält så det ser inte förjävligt ut på det viset liksom. Dock vill jag ha en frukträdgård och bästa platsen är på den här ytan, i anslutning till diket. Där är sol hela dagen och det passar med övrig tomt och omgivning (ansluter till öppen skog).

Eftersom jag inte vet vad jag ska ha ytan till, och jag har själva tomten att anlägga först så att säga, med buskar, träd och rabatter, så känns det helt fel att lägga på matjord och göra gräsmatta av hela rasket. 5600 kvm gräsmatta att klippa....? Nejnej, bättre marken får vara ett fält, en äng typ. Men, träd växer inte på en natt, så själva frukträdgården skulle jag behöva anlägga snarast.

Så till min idé, och själva frågan så att säga, som jag skulle behöva få lite synpunkter på. Min idé är att anlägga kullar (ca2 m i diameter, 50 cm höga på mitten) med jord på ytan och plantera en 5-6 olika frukträd i dom. En fundering jag har är att täcka själva kullarna med täckduk och ev ta upp hål och plantera tätt för att täcka ytan. Resten runt blir ju högt (o)gräs.

Då kan jag låta resten vara äng, och den dagen det är dags för att anlägga resten av trädgården är det ju "bara" att fylla upp med matjord. Det kanske inte blir 50 cm men det kan väl inte göra så mycket att träden växer på små kullar?

Jag har flera frågor jag önskar synpunkter på, förutom själva grund-idén:

täcka eller inte täcka med duk? Plantera eller inte plantera växter i duken? Om ja, vilka? Perenner? Tips? Så gräs på kullarna? Eftersom det är fyllnadsmassor under och ganska blöt grund (men dränerat med diket), kommer det bli för blött för trädens rötter när dom så småningom kanske söker sig ner, eller kommer dom inte så djupt?

Jag tar gärna mot alla tips, idéer och synpunkter! (Och ja, jag har eventuellt tänkt att anlita en trädgårdsarkitekt för hjälp, men jag tycker ju allt det här är väldigt kul att planera och spåna runt så jag vill försöka själv så länge jag tror det funkar så att säga.)
jholma
Jag tror på din idé.

Att plantera fruktträd på en "stuka" är en gammal teknik som är bortglömd. Se bifogad bild!

Själva har jag byggt en hög bädd 12 x 2 m höjd 25 cm för att få bättre odlingsförhållanden på en plats som har för tunt med jord och satt fruktspjut i en rad. Ska bli en Lepage häck. Den är bara ett år gammal och ser inte så mycket ut för världen än men jag tror att det ska fungera.

Viktigt att skydda med nät på vintern för rådjur och harar.

Hälsningar

Jan
Mattsson
Se där! Tackar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon