Mell
Hejsan,

Söker med ljus och lykta efter tips.

Vi har bott i vårt hus i två och ett halvt år nu, tredje sommaren närmar sig nu. Men varje år blir det samma sak - vi hinner inte smaka på ett enda körsbär. Skatorna tar allt innan det är helt moget, sedan är hela det enorma trädet tomt.

Svårt att täcka över med nät eftersom trädet är cirka 3 x 3 meter.

Har ni några tips på hur man får behålla körsbären, åtminstone några?

Mvh. Mell
Hannele


Jag ångrar att jag inte tog vara på gammelmormors rävboa,
hört att det ska tydligen vara effektivt att hänga i körsbärsträd - och flytta på den ibland.
MimE
Kan du täcka de nedre delarna med nät?
I så fall kanske både ni och skatorna blir glada.

Vi har så väluppfostrade fåglar tongue.gif att de tar bären i toppen och lämnar de nedre åt oss. laugh.gif

/Mimmi
KURT
Man kan plantera ett modernt mindre sötkörsbär, eller hålla sig till surkörsbär som fåglarna ofta låter vara ifred.
Cilla
Skator är smarta djur. Här täcks vissa körsbärsträd med nät, men det gäller att man väljer rätt storlek på maskorna så att småfåglarna inte fastnar. inte kul att plocka döda småfåglar...

På holmen där jag bor experimenteras med vindsurror i rabatter och kring träd. Kanske kan fågelskrämma som sätts upp strax innan mognaden och vindsnurror och rivna lakansbitar och folieremsor avskräcka en liten stund. Jag tror inte man ska sätta dem där lång tid innan man vill skrämmas, alla djur vänjer sig att komma över obehag liksom vi människor.
Mell
Hejsan,

Tack för svaren.
Ett riktigt dilemma med andra ord.

Småfåglarna vill jag verkligen inte ta kål på, får kolla runt och se om jag kan hitta något fint nät och täcka lite av trädet.

Mvh. Mell
AnneG
Til Cilla: Hvilken størrelse skal maskene i nettet ha for at ikke småfuglene skal sette seg fast? Skal de være store eller små? Må man ha forskjellig nett på frukttrær og bærbusker?
Cilla
Hej Anne,
Jag vet inte exakt vilket mått det ska ha, men har plockat småfåglar ur trädnät som haft maskor på ca 3 cm. Många vanliga bärnät har mycket mindre maskor än så.

Om man har nytta av olika nät på olika sorters bär har jag ingen egen erfarenhet av. De vanliga blå nät jag sett för vin-, krus- och körsbär har varit desamma.

Om du inte får svar av folk som testat olika nät här kan du skriva in till www.svepom.com och deras diskussionsforum.
AnneG
Takk, Cilla. biggrin.gif
Göran
Om man har problem med att fåglarna äter upp bären är det nog bara täckning med nät som hjälper. Själv har jag ibland täckt någon enstaka gren med myggnät från biltema, det är billigt (10m för 25 kr)och fungerar bra så länge det bara är någon gren som ska täckas in. Nätet är mycket finmaskigt så någon risk att fåglarna fastnar föreligger inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon