Full version: Ölandstok
kopernikus
Hej.

Har precis köpt hus, och i trädgården där så är det planterat ölandstok längs efter hela gräsmattan!!!
Grejen är ju den att jag tycker denna växt är så ful !!

Går det bra att gräva upp den? Ska man göra det vid någon särskild tidpunkt ifall man ska ge den till någon annan??

Sedan skulle jag så gärna ta emot tips på en annan häck jag kan plantera där ölandstoken står nu!?!?! Är helt novis vad det gäller trädgårdsväxter (har vart mer inne på krukväxter, eftersom jag aldrig haft en egen trädgård), så jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!!!

Tackar och bugar!
//Kopernikus blink.gif blink.gif blink.gif
Tommy
Var bor du? Jag kommer och hämtar när som! Är den gul?
kopernikus
Jo den ska vara gul enligt förra ägarna.. har inte sett det själv dock.
Hemskt ledsen, men jag tror att min mor vill ha den!
Annars hade du hemskt gärna fått ta den. Om hon ångrar sig så hör jag av mig!

//Kopernikus smile.gif
kopernikus
skulle fortfarande vilja ha svar på mina frågor om någon vet???
tongue.gif smile.gif laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Cilla
Om de står i zon 4 kan du säkert flytta dem nu. Jag skulle undvikit att flytta dem under bladsprickningen och satsat på tidig vår eller höst strax efter lövfällningen. Men andra som flyttat på fler tokar i zon 4 kan säkert ge dig exempel på när de lyckats bäst.

Vad vill du att din nya häck ska göra? Insynsskydda, gräns-avskilja, hur hög, ska den blomma, vara en eller flera sorters växter, klippas eller vara friväxande ha bär och frukter eller höstfärger, eller fina former, får den vara dyr eller vill du starta från stickling etc... tongue.gif Och vad för slags jord står tokarna i nu? ler, sand, våt, torr etc? Är det soligt läge?
KURT
CITAT (kopernikus @ 19-04-2004, 06:46)
Sedan skulle jag så gärna ta emot tips på en annan häck jag kan plantera där ölandstoken står nu!?!?!
//Kopernikus blink.gif blink.gif blink.gif

Jag tycker alltid att bsäta tipset för häckväxter är att åka omkring och titta efter fina uppvuxna häckar. Då vet man:

1. Att häckväxten i fråga kommer att klara sig i samma klimat .

2. Hur den ser ut som uppväxt (ev under flera årstider).

3. Ser ev problem som de kan ha.

4. Ser vika häckväxter som passar till vilken miljö (vilken typ av hus etc).
kopernikus
ojojoj Cilla... vad många frågor..smile.gif

Jag vill nog inte ha en så hög häck, för det ska ej vara insynsskydd. Mest som en avgränsare mellan gräsmattan och slänten ner mot bäcken.

Färger är ju trevligt..jag vill inte ha någon granhäck iallafall. Behöver inte vara något som är grönt året om. Men gärna så mycket som möjligt under vår, sommar & höst..
Sedan har jag inget emot att driva upp den från stickling..bara roligare.


Förslag nu?? rolleyes.gif blink.gif
Tommy
Låter som ölandstok skulle passa bra! tongue.gif
krellus
Ölandstok som är så vackert!
Jag måste säga att jag blir lite besviken. ;-)
Att de tål värme och torka bra är ju inte en nackdel direkt.
kopernikus
äsch... sluta retas! smile.gif


Ölandstok förknippar jag med offentliga miljöer.. På skolan när jag var liten hade vi ölandstok. På jobbet där jag är nu har vi ölandstok..
Jag vill ha något annat!!
Men grejen är ju att jag inte har en susning om vad! wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif tongue.gif
kopernikus
Jag har föresten skrivit ur lite ur bakisguiden och gett till min bror!!
Han tyckte det var många användbara tips han skulle testa... biggrin.gif
Cilla
OK, är det zon 4 och soligt läge i torr sandjord? Eller halvskugga i lerjord? Och buskar som du inte vill jobba alltför mycket med, och inte högre än 1 meter?

Det är få häckväxter som slår ölandstoken i härdighet, långvarig blomning... det håller jag med Tommy om. Ja det skulle vara berberisen det - och det är ju också en buske som planteras i offentliga miljöer. Finfina höstfärger och härliga bär som hänger kvar efter att bladen fallit.


Häckberberis, Berberis thunbergii

Spireor har olika typer av blom och härdighet. Spireor finns i röd- och vitblom, gula och röda blad, sora översvallande, vita blommor och buskar i olika höjder. Slå lite på "spirea" och se om de har den härdighet och jordförhållanden du kan erbjuda.

Några exempel:


Bukettspirea, Spiraea x vanhouttei


Den här spirean blir härlig som häck, bullig i sig själv. Den kallas för allt möjligt i handeln och jag blir inte klar på vad den heter på svenska. Ca 1,5 meter hög. Blomställningarna sitter kvar hela vintern och buskarna blir täta också utan blad.


Rosenspirean, lägre än ölandstoken. Blommar sent, finns varianter som blommar i augusti-september.

Rosenhallon är en annan växt som passar om man vill ha härdig häck på sommaren men inte på vintern. Ibland kan rotskott uppstå om busken står nära ett grönsaksland.

Rubus oduratus har röda hallon på sensommaren, ätliga men inte så goda dock.


Rosenrips, vårblommande i rött. Ribes sanguineum. Kanske inte tillräckligt härdig för zon 4 om det är ett utsatt läge.


Rosa rugosa, finns i olika färger och varianter. Blommar länge, härdig och sjukdomsfri ros med ljuvlilg doft. Fina frukter också. omenvisst finns den i offentliga miljöer också!

Vill du ha något riktigt fint och fruktigt sätter du en häck i frukt. Päron kanske?
http://www.juniper.se/odlanu/paronhack2.htm
Hannele
CITAT (kopernikus @ 19-04-2004, 06:46)
Har precis köpt hus

Ta det lite lite lugnt; ta inte bort något första året. Inga buskar är vackra i april...
Och man kan faktiskt formklippa även ölandstok. rolleyes.gif

kopernikus
Tack Cilla!! Gu' va många fina bilder... Nu får man ju beslutsångest i stället!!
smile.gif

Hannele- Nä det har du ju förståss rätt i. Fast jag tycker dock att ölandstoken är lika ful året om. Eller inte direkt ful... mest för vanlig! smile.gif
Hannele
CITAT (kopernikus @ 21-04-2004, 06:34)
Eller inte direkt ful... mest för vanlig! smile.gif

Det är det som är konsten!
Att lyckas få vanliga växter se spännande ut, kolla Ulla Molin.
kopernikus
nä nu får ni ta å sluta..
Nu har ni juh snart övertalat mig att behålla den juh....

(lite arg..men bara på låtsas)

wink.gif tongue.gif mad.gif laugh.gif wub.gif
Hannele
CITAT (kopernikus @ 21-04-2004, 06:34)
Eller inte direkt ful... mest för vanlig! smile.gif

wub.gif Här hittar du inte en enda ovanlig växt - men människor vallfärdar dit...
kopernikus
VART ÄR DET??
Hannele
CITAT (kopernikus @ 21-04-2004, 10:29)
VART ÄR DET??

Ulla Molins trädgård i Hoganäs. Kan ses den 4-6 juni.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon