Full version: Flammentanz
repa72
Hej!
Jag är ny medlem och har en fundering.
Har en röd flammentanz som troligen är från 70-talet när lägenheten byggdes här i Uppsala. Jag har bott i lägenheten i snart 12 år och har varje år beskurit den på våren och ibland också rensat gamla blommor visna kvistar på den, men i år vårbeskärningen inte hunnits med av olika anledningar. Har nu försökt att binda upp den mot spaljén men det är svårt.
Min fråga är om man ska låta den vara eller om man ska beskära den nu eller efter blomning, ganska många knoppar på den och minst en är på väg att slå ut.



Åsa, mälardalen zon 2
Flammentanz är en klängros som blommar på äldre ved, man brukar mest göra lättare gallringar vår men inte klippa hårt. Blir den risig tål den hård beskärning på våren men blomningen kan utebli den sommaren. Blir den för stor och man vill hålla den inklippt funkar det bra att klippa i den direkt efter att högblomningen varit och det mest är vissna blommor i den, då brukar den nya tillväxten hinna förveda sig till vintern.
fvd
Jag har en Flammentanz som är tjugo år gammal och jag sköter den ungefär som Åsa beskriver. Den ar planterad intill ett stort äppelträd så den ha fått fritt svängrum eftersom det är gott om plats. Det ser roligt ut när trädkronan har rosor över hela sig och vackert också.
Bigflowers
Ursäkta offtopic

fvd, det lät underbart, rosträd typ ? hehe.
Du råkar inte ha bild ?
fvd
Tyvärr inte har ingen kamera men den dag jag får en skall jag ta en bild eftersom jag tror att den överlever mig.
Bassam
Hej

Alltid kan man klippa blommiga växter efter blomningarna slut.

H.Bassam


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon