Full version: Gäster i Malvan
hassad
Det är väl för sent att göra nåt åt det men är det någon som vet vad som lagt ägg i Malvan? Eller vet vad det är?

(flytta gärna till "Ogräs och skadedjur"... )
Bassam
Hej

Jag tycker att den ser ut som svart löss, de suga plantorna saft, vad du ska göra:

1 Ta bort svårt skadad blad.

2 sola med högtryck vatten, men du ska lägga någon laka under för att ta bort som de ramla.

3 Jag har bra naturligt metod: du kan köpa klister typ från Ikea, den kostar 10 Kr, typen använder för att rensa bil stolar, passera klister sidan över hela växter speciella under blad, efter detta ohyra med sina ägg fastar på typ, så du kastar den, jag tycker att det är jobbet men resultaten blir jätte bra.

H.Bassam


hassad
Tack Bassam men jag tror inte det är löss. De här sitter fast som kapslar.
Visst kan det vara nån lus men de brukar ju mer vara i en klunga att bara dra av eller såpa bort...
Gossen Ruda
Ser skumt ut men jag funderar på någon sköldlus. Någon insekt iaf, inga ägg.
Bassam
Hej

jag tror på Gossen Ruda förslag ( sköldlöss ). men du vet att den är svårt att bekämpa för att den har sköld för att ge dem motstånd men jag tror mycket på min förslag om:

1 Klister typ.

2 kan försöka borta dem med Pensel som doppade i T sprit.

3 kan försöka ta bort dem med att suga dem på dammsuga.

H.Bassam
hassad
Det är klart att det är en sköldlus! Lampan tändes smile.gif
Letade efter nåt som rörde på sig men de sitter väl där nu tryggt under sin sköld.
De har inte spritt sig till något annat i närheten så jag klipper nog de värst drabbade bladen och låter de blomma.
Tack för tipsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon