Full version: Äng i trädgården
Nils G Vike
Hej!

Vore kul om du gick in på angitradgarden.se.

Nils G Vike
*Stintan*
Den vilda blomsterängen sköter sig själv med hjälp av en lie en eller två gånger på sommaren så blommorna kan fröa av sig. ibland har vi t.o.m. kört över den med gräsklipparen när den mesta blomningen är över. Nu har en del fått ge plats åt en vattentrappa. Ängen finns ovanför vattnet och mot gräsmattan framför huset. Ängen är inte anlagd utan bara sparad då vi såg att det växte en hel del vilda blommor där som sen har fått sprida sig.

[attachment=83245:2015SSS.jpg]

[attachment=83246:2015Ss.jpg]

[attachment=83247:2015S.jpg]

[attachment=83248:2015SSSS.jpg]


Nils G Vike
Hej Stintan!

Det ser underbart ut! På Smängen (angitradgarden.se) är kanske den viktigaste åtgärden att klippa ned till en centimeter efter växtsäsongen. Du verkar ha en örtrikedom utan att höga gräs stör. Har du färgsättare även så här års? På Smängen ger nu myskmalva, lök, färgkulla, vildmorot och backnejlika färg på de torrare områdena. Strandveronika, Johannisört och slåtterfibbla syns där det är lite fuktigare.

Nils G Vike
*Stintan*
Bilderna är ett par veckor gamla bara.
Nils G Vike
Funderar på vad som är det bästa ordet för våra lillängar, våra små ytor med ängsblommor i trädgården eller bostadsområdet. Har funderat på "tomtäng" och "stadsäng". Men, just nu tänker jag att "lilläng" är det bästa. Kallar därför min blogg, angitradgarden.se, för "Smängen - en lilläng". Namnet Smängen har jag bildat av "små" och "äng", en äng på småytor. Vad sägs om "lilläng"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon