Full version: Salix - korgvide
ester
Jag vill veta ALLT!
Har fått problem med nya grannar och behöver hägna in mer av min mark för att de inte ska springa ner mig (det som inte är inhägnat är enligt dem allemansrätt att springa på -även gårdsplan) Behöver även lite insynsskydd.
Är salix då lika perfekt som den låter? Sticker man ner pinnarna i marken, flätar dem och sen är allt klart? Hur snabbt växer de? Blir det en tät häck och hur hög kan den bli? Hur många pinnar behöver jag per meter?
Cilla
10 skott per meter för flätat staket, skriver Lillöpil som har lång erfarenhet av detta. Jag har sett glesare flätade pilstaket, men de har också blivit glesa med åldern. För att man ska vilja klippa av sidogrenar bör man nog plantera tätt så att man på vintern får den lite strikta, flätade strukturen och på sommaren bladverk med korta skott i denna.

Pilstaketet måste vattnas första säsongen, annars är den lätt att få igång. En vanlig höjd man börjar med är skott som är strax under 2 meter. Sedan gäller att klippa och beskära om man inte vill ha den högre, eller om man vill undvika kvastliknande tillväxt ovan det flätade.

Pil har ett livligt rotsystem. Jag skulle inte plantera ens ett pilstaket som man håller beskuret (=som också håller rotsystemet mindre) om det låg tvärs eller nära en vatten- och avloppsledning.
KURT
Jag tror att berberis är bättre, även om de inte växer lika fort eller blir lika höga. Överhuvudtaget så kan man ta sticklingar av de flesta häckväxter, man måste inte köpa färdiga plantor.
ester
Salixen låter ju perfekt (jag gillar inte berberis) och snyggt är det också. Där jag vill ha min häck finns inga ledningar eller rör och det skulle vara svårt för rötterna att sprida sig till oönskade platser.
Nu blir det bara till att tvinga maken att gräva iordning platserna jag vill ha häcken på. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon