Arkevid
Hej

Jag tänkte se ifall expertisen kring mitt problen finns här

När vi flyttade in i vårt hus så växte någon form av klätterväxt, någon granne nämnde vildvin (?), över nästan hela ena kortsidan. Den slet vi ner omgående då den bara gör skada på hus och underliggande avloppsrör.

Nu är frågan hur jag ska få bort de envisa resterna som klänga sig fast i tegelväggen?

[attachment=83287:2015_07_...11.24.45.jpg]
Gossen Ruda
Det finns ett par sorter som klättrar, Rådhusvin, Klättervildvin och en till som jag glömt namnet på. Du får försöka slita ner så mycket det går men själva sugfötterna lär vara svåra att få bort. Det står inget om detta hos de som säljer plantorna. Så småningom lär de dock försvinna.
RibesRubusVitis
Murgrönan gör så där på min kolonistuga, norrgaveln. Resterna försvinner med vatten och skurborste.
Arkevid
Haken är att det verkligen sitter som berget... jag övervägde ett tag mässings-/stålborste men det kan skada fasaden istället.

Gossen Ruda
Jag har ett svagt minne av att rötterna etsar ett litet hål i teglet för att få fotfäste.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon