erastbn
Hej,

Jag har en snart 2 årig ligusterhäck som växer bra och får mycket omsorg :-) men jag har fått larver som äter upp häcken. jag har testat ett medel som heter NATRIA PYRSOL SPRAY av Bayer garden men det verkar inte bita. Vad skall jag göra?
Skickar också en bild på hur larverna ser ut.

larver


Gossen Ruda
Det ser ut som växtstekellarver, troligen släktet Caliroa. De har nog snart ätit färdigt så jag hade låtit dem vara.
erastbn
Nä det tror jag inte att det är ser inte alls ut så där, men tack för ditt svar. Någon annan som har förslag på vad det är och vad göra åt det?
fvd
Jag tror att det är det min granne har likadant ta bort angripna blad så långt du orkar och spola så noggrant du kan
Åsa, mälardalen zon 2
Visst är det en växtstekel det ser man ju hur tydligt som helst det finns många arter ofta små gröna, glupska, kan förekomma i stor mängd vissa år. Inget man behöver bry sig om, de kan förekomma några år för att sedan försvinna. Växten lider ingen större skada. Denna typ av stekel brukar vara sortberoende = de vill bara ha liguster så allt annat i din trädgård är de inte speciellt intresserade av. Inget man måste bekämpa och helst inte använda medel eftersom det ju även tar död på steklarnas naturliga fiender.
Bassam
Hej

( eftersom det ju även tar död på steklarnas naturliga fiender. ), du har rätt men det är inte problem att man lägga lakan under den, o skakar hårt för att de ska ramla o vi samla dem, häckar ser inte bra på den här sätt o detta minska blad ytan, på den här sätt mat som ordna med gröna området och o sol med vatten minskar, på slutet blir häckarna sämre.

H.Bassam
erastbn
Ja, du har rätt Gossen Ruda det är växtstekellarver, dom kunde se ut på lite olika sätt. Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon