swoof
Hej

Ny här på forumet. Så Hej. Köpt hus för en tid sedan och försöker så sakteliga få ordning på trädgården. Tycker det är hemskt kul med trädgård men kan inte så hemskt mkt.. än!

Som ni ser på bifogade bilden gäller semesterns "lilla" projekt framsidan av huset där det tidigare var ett hemskt ovårdat buskparti. Har grävt ut. dragit fram slang till div belysning och lagt markduk. Och på Måndag kommer 4 kubik med 0-18grus som paddas och sedan svart diabas på toppen. Till höger på bilden vid brevlådan blir det en stensättning och en halvhög mur till soptunnorna. Runt det hela och framför förrådet blir det en låg mur.

Nu till min fråga som är trädrelaterad. Har från första början tänkt mig att ha 4st skifferplattor med varsin kruka på och i dessa ha Små träd och buskar. Men börjar lura på att skippa krukorna och istället gräva ut och rama in 4st jordcirklar och i dessa plantera träd och buskar. Vad hade ni gjort?

Träd jag lurar på är japanska blodlönn, buxbom, liguster eller kanske tom en klippt tuja.

Finns det några saker/svårigheter att tänka på om jag väljer att plantera i krukor.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Magnus

[attachment=83352:20150723_193007.jpg]
Krolliljan
Jag har uppstammade buskar och "vanliga" buskar i krukor på altanen och innergården. Man jag bor i zon 1 och kan vinterförvara dem längs huset. I vilken Zon bor du?
Huggorm
Det är massor med krångel när man planterar i krukor. Dels fryser jorden stenhård på vintern när kölden kommer åt från alla håll och det tål rötterna dåligt. Dels blir krukorna varma på sommaren och inte alla buskar tycker om varma rötter. Det gör också att jorden torkar ut blixtsnabbt. Dessutom tar näringen snabbt slut i den begränsade mängd jord som ryms i en kruka, vedartade växter förbrukar mycket näring.

Att plantera i marken är mycket bättre men man måste se till att det blir tillräckligt mycket jord och att regnvatten kan dränera ut i botten. Stenläggningen kommer också göra att det blir hett när solen gassar på sommaren så man måste välja något som tål det. Buxbom skulle nog funka ganska bra men det går tyvärr en sjukdom på dom just nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon