karl_magnus
Hej,

har en syrénhäck som stått i något högre "ängsgräs". Vill nu försöka göra detta till en rabatt men utan gräset och skapa en fin kant till min riktiga gräsmatta. Har i helgen försökt ta bort så mycket gräs som möjligt men allt har kanske inte försvunnit. Kan jag lägga på täckbark (pinje) nu och hoppas på att gräset försvinner eller hur skall jag gå tillväga??
Susanna
Hej!

Jag tror att gräset tar sig igenom pinjebarken, det behövs inte mycket ljus för att gräs ska växa vidare. Om du har möjlighet att lägga någon form av markduk under barken så hindrar det både gräs och ogräs. Sedan kan man skära små kors i duken om man vill plantera något där.

Hälsningar
Susanna
VUB
hej
markduk som nämnts och/eller en ekonomisk och bra grej blötlagda tidningar (typ dagstidning) fungerar bra. vi här hemma gillar inte och skära i duken som är rätt besvärlig... plus att den kostar i inköp. så vi har lagt ut blötlagda tidningar längs med vår häck och sedan bark ovanpå a´5cm lager. nån nytta ska dessa dagstidningar ochså göra;)
absolut bästa marktäckarn är en blötlagdtidning under markduk och sedan bark. dit under når garanterat inget ljus./Ullagumman
ingmet
Jag säger bara flis, trädgårdsavfallsgrenar som körs i kompostkvarn. Lägg ett lager på 10-15 cm, det trycks ihop efter lite regn. Maskarna blir jätteglada, tveksamt att de tycker om markväv.. Ogräset blir olyckligt och kvävs..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon