Ludd
Hej,

Som rubriken nämner så har jag besprutat två rätt nyplanterade klätterrosor - en flammentanz och en honungsros - med såpvatten och en skvätt rödsprit. Jag använde dock diskmedel (Yes) istället för såpa, vilket verkade ha fungerat för nån annan på nätet.

Bara nån dag efter jag hade besprutat började buskarnas blad bli fläckiga och skotten svarta. En del grenar har också fallit av. Jag har nu sköljt buskarna ordentligt med vatten och det verkar inte ha blivit värre.


Vad jag undrar är om jag ska beskära buskarna? Vad jag tänker mest på är där skotten är svarta. Länkar några bilder nedan.

Flammentanz: http://s2.postimg.org/7oly1siwn/IMG_7092.jpg
Honungsros: http://s2.postimg.org/bwgqajkc7/IMG_7102.jpg


P.S. jag är helt ny på det här med rosor och trädgård, så vore jättekul om nån med lite erfarenhet kan ta sig en titt! Tack på förhand.
Krolliljan
Sprutade du när det var sol?
Ludd
Ja, det gjorde jag nog. Först en gång på dagen när det var sol och sen en gång till på kvällen.

Jag tror jag tar och klipper bort skotten eftersom det inte verkar hända något där ändå. Förhoppningsvis är resten av plantan okej och den slår nya skott.
Bassam
Hej

Jag tycker om att du använde stark blandning, så vi skrev alltid att man ska pröva blandning på några bladen, om detta fungerar bra efter några dagar , det bli bra att använder blandning på hela växter annars ska man göra lättare blandning, men det är ingen fara på grund av rötterna friska, ta bort skadad delar, o sen ska komma fina nya skottar.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Växter blir lätt sönderbrända ifall man sprutar med medel när det är soligt.
fvd
Spola bort lössen med vatten i stället och klipp bort dåliga grenar. Det finns ingen kemisk besprutning som biter på löss annat än tillfälligt. Se till så att du har rätt miljö för rosorna i stället mycket sol och vatten och bra jord. Jag 4 sorters klängrosor och även rabattrosor och sprutar aldrig. Någon enstaka gång har jag haft löss men det är över nästan innan det har börjat. Rödspriten är olämplig det är inte konstigt att bladen ger upp.
Ludd
Tack för alla svar!

Jag klippte bort det som såg dåligt ut och efter några veckor slog buskarna nya skott. Får de löss nästa år igen blir det att spruta med bara vatten och tryck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon