shadisharit
Hej, jag har fått från en plantskola ett bokträd som är ca 30 år gammalt som har legat i en stor behållare som är 120cm i diameter och 100cm hög,
men nu efter ca 1 månad så ser bladen ut så här, vad kan det bero på?
jag har planterat det i hörnet av min tomt, en halv meter ifrån trädet så är det en stenkista i marken och en dränering som är 60 cm under ytan , anledningen till den är att min tomt är lägst mot min andra tre grannar.
Har det någon betydelse eller är det så att trädet ser helt normalt ut?

Huggorm
Beror säkert på torka, mina bokar ser likadana ut efter torkan vi hade i augusti. Nu är det höst och löven skall ändå falla av om några veckor. Nästa år kommer nya, fräscha löv. Kom ihåg att vattna då, ett så stort träd kommer behöva en del omvårdnad när man planterat om det. Men jag är lite orolig för hur rötterna kan ha sett ut efter att ha växt i 30 år i en så liten jordvolym. Finns risk för "rotsnurr", att rötterna har växt runt, runt längs kanten på behållaren för att de inte kunnat växa utåt.
shadisharit
När tycker du man ska börja vattna nästa år, och det här med rotsystemet , vad tycker du man ska göra åt?
Huggorm
Rotsystemet är inte mycket att göra åt, man får bara hoppas att det är bra.

Fortsätt vattna hela hösten, rötterna växer när jordtemperaturen är 5-6 grader eller varmare. Samma till våren, se till att jorden är fuktig när den är ungefär så varm. Men man behöver inte vattna mycket förrän löven kommer och det blir varmt.
jo i ö-bro
Fast bok har väl i regel ett par rötter som går väldigt djupt, likt ek? Jag skulle anta att man tagit upp trädet och trimmat rötterna för att undvika rotsnurr och försöka stimulera fram fler smårötter? Om man nu säljer så gamla träd (30år för en bok är dock rena ungdomen).
Huggorm
De är i alla fall törstiga träd så den kommer skicka ut rötter långt och djupt för att hitta vatten
shadisharit
men kan man vattna för mycket?
Huggorm
Tror jag inte, om du har en dränering 60cm ner. Tvärtom kanske det blir för torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon