Full version: Trägolv i växthus
Ronhed
Jag har precis byggt ett växthus 14 kvm i säkerhetsglas och med trätrall på 12 av dessa kvadratmetrar. Till min fasa märker jag att nattemperaturen är ca 2 grader kallare inne i växthuset än utomhus! Vadan detta? Kan det ha med att trägolvet isolerar från värmen från den på natten varmare jorden? Någon som har samma erfarenhet?
Gunilla T
Du har nog rätt i ditt antagande, den enda värmekälla som finns är marken. Varm luft är lättare än kall luft alltså stiger den. Har du då isolerat mot marken finns inget som kan avge värme.
Bengalow
Det är bara ett tillfälligt problem under hösten. Det jämnar ut sig under året, men kan komma tillbaka under våren, då marken är kall.
Ronhed
CITAT (Bengalow @ 25-10-2015, 21:54) *
Det är bara ett tillfälligt problem under hösten. Det jämnar ut sig under året, men kan komma tillbaka under våren, då marken är kall.

Låter ganska trösterikt. Har du själv trallgolv över hela ytan i växthuset?
malo
Hej!

Jag har också mitt växthus stående på trätrall. Jag är nöjd med det. Lätt att hålla rent. Hela växthuset på ca 13 m3 står ca 15 cm över mark.

Det blir lite mer "ventilering" då det är varmt och då det är fuktigt. För min del tror jag att det är bättre, än att det skiljer några grader, men det är säkert beroende på vad man har för krav.
Själv har jag lite pelargoner och tomater och något glas vin i växthuset.
Ronhed
Nu har jag mätt temperaturen i mitt gamla växthus med jordgolv och tunnare kanalplast i sidor och tak. Jag får samma resultat där: 2 grader kallare inne i växthuset än ute en klar natt! Verkar alltså alltid vara kallare en klar natt i ett växthus oberoende vad man har för golv!? Nån annan som mätt? Mulna nätter ingen nämnvärd skillnad.
ollem
Funderade på om utstrålningen kan spela in. Kanske inte hela förklaringen men möjligen en del därav.

Min tes:
Utstrålningen från golv, växter och annat material i växthuset genom glasen kan vara betydande trots att genomträngligheten för långvågig (värme-) strålning är mycket mindre än för den kortvågiga (ljus). Värmeenergi flyttas från varmare ytor till kallare genom strålning. Himlen är mycket kall och en klar natt är nettoutstrålningen väsentlig. En molnig himmel är mycket varmare och ger mycket lägre utstrålning. Utomhus jämnas temperaturen ut genom konvektion men växthuset är stängt för yttre luftrörelser så här kan inte ny värmeenergi tillföras.

I sista svaret antyds att fenomenet är mer märkbart en klar natt, vilket stöder min tes.

Det är också riktigt att värmekapacitiviteten ("värmelagringsförmågan") i mark är stor och tjänar som en buffert vid alla belastningsändringar i växthuset. Jag har ett växthus med betongplattor ovanpå 10 cm isolering, och det är tydligt att en förväntad temperaturändring inne i växthuset fördröjs med i normalfallet c:a 20 minuter eftersom betongen första ska värmas upp respektive kylas ner (avge sin överskottsvärme) innan lufttemperaturen balanseras till sitt nya värde. Hur mycket trätrall kan påverka värmeförflyttningen vet jag inte, men antagligen inte så mycket.
Ronhed
ollem!
Jag håller med dig till inte mindre än 100%, då jag har tänkt samma tankar! Min trall har förmodligen ingen större inverkan på nattemperaturen, om det är som du menar att dina stenar bara förskjuter temperaturen morgon och kväll.
Det hade man aldrig föreställt sig att värmen skulle vara lägre på natten i växthuset än utanför! Detta bör ju gälla alla växthus oavsett vilket golv man har. Möjligen kan vattenbehållare med större specifikt värme än sten göra skillnad. Bästa lösningen för varmare nätter bör alltså bli att öppna dörrar och fönster på natten!
asaleo
Upplevelsen av att det ibland är kallare inomhus än utomhus känner jag igen från många tillfällen.
Går jag in i mitt garage på vintern så känns det kallare inne i garaget än utomhus.
Går jag upp på en vind så är det kallare på vinden än utomhus.
Det blir riktigt otrevligt kallt inomhus på sådana ställen.
Temperaturen i ditt växtus kommer förmodligen att regera på samma sätt så länge som inte solen kan värma det.
Vårkänslorna ligger nära nu när solen kommer tillbaka.
Hälsningar
Asaleo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon