Full version: Honey Locus
Hendrik
Hej!

Undrar om här är någon som odlat Honey Locus träd? Jag har 9 plantor som tagit sig bra och verkar trivas. Det jag vill veta är just hur man håller dom vid liv och allmän skötsel av dom. biggrin.gif

Hendrik
Gunilla T
Det korrekta namnet på trädet är Gleditsia triacanthos `Sunburst´ Honey locust verkar vara något påhittat handelsnamn.

När du har korrekt namn är det lätt att hitta information, bara att googla.
Hendrik
Tack för hjälpen!! Ska googla lite så förhoppningsvis kan jag hålla liv i dom!
Huggorm
Finns som gatuträd i Uddevalla faktiskt, zon 2. Just "Sunburst" verkar vara lite härdigare än arten. Honey locust är vad de heter i sitt hemland USA.

Vad de behöver för att lyckas i Sverige är varma somrar. Plantera i lätt jord, vindskyddat och gärna upp mot någon vägg eller liknande.
Hendrik
Tack för ditt svar.
Jag har googlat en del så jag kom fram till det oxå just med namnet, heter visst korstörne.
Jag plockade med hem frö från Chicago och fick dom att ta sig och dom har ju samma klimat som oss ungefär.
Så klarar jag att hålla plantorna vid liv så förhoppningsvis kan jag plantera ut det så småningom.
Har planterat dom i jord blandat med perlit, vattnar lite varje dag och ger näring varannan vecka ca.
Hoppas det blir bra!! smile.gif
Huggorm
Man tror lätt att Chicago har samma klimat som oss, men så bra är det tyvärr inte. Deras somrar är genomsnittligen betydligt varmare än våra, om än kankse inte längre. Sedan kan det hända att det blåser mycket där, och att de har 1,5m snö varje vinter, men det är just sommarvärmen som är speciellt för östra halvan av USA. Det märks tydligt när man försöker odla träd därifrån, de tycker inte om de svala svenska somrarna.
Hendrik
Hej!
Jag har lite frågor angående mina Korstörneplantor, vilket jag antar att det är. För honey locust är visst korstörne om jag inte är helt ute och reser!! smile.gif
Nu vet jag att jag planterat helt fel tid på året men plantorna har blivit lite mer än 1 dm höga och har mörka och fina blad.
Verkar dock som att dom stannat av i tillväxt, jag ger näring varannan vecka och dom verkar må bra. Undrar mest om det är som det ska med dom, just att dom avtagit i växandet om det beror på årstiden och dom "vilar"
Jag har aldrig pysslat med plantering för men har fått upp lite intresse för det, det är ju kul om man kan lyckas med detta!
Tacksam för svar!! 😀
Huggorm
Hur har du det med ljus till plantorna? De klarar sig inte i fönstret nu på vintern, de behöver mer ljus och under många fler timmar per dag. Annars är det ju också så att de flesta träd växer i "stötar", växlar mellan att växa ovan och under jord. Det kanske är rottillväxt som sker just nu.
Hendrik
Jag har en växtlampa som är tänd 8 timmar per dag, så står dom i ett miniväxthus inomhus.
Då är det nog som du säger att dom växer i omgångar, man kollar ju på dom varje dag så man kanske inte uppfattar tillväxten lika mycket.
Har fått någon slags ohyra i jorden oxå, små vitaktiga kryp ca 1 mm stora kryper rundor i krukorna. Verkar inte skada växterna men det är ju inte så kul. Hade varit bra om man blev av med dom.
Huggorm
8 timmar är för lite, det motsvarar dagslängden i kanske oktober och då kan dom tro att det är dags att förbereda för invintring. Vissa trädslag går efter dagarnas längd, andra efter temperatur eller en kombination, jag vet inte hur just gleditsia gör. 12-16 timmar är mera lagom.
Hendrik
Då provar jag att öka antalet timmar men klarar plantorna av att inte vila? För till våren så ställer jag ut dom lite och mer ute till sommaren.
Huggorm
I längden klarar de sig inte utan vila men ett extra långt första år brukar vara okej. Tidigare år har jag ofta tagit in plantor i december som då fått 10 månader sommar, så att säga, och det har inte varit några problem i alla fall. Men var försiktig när du sätter ut plantorna i vår, det skall helst inte vara för kallt på nätterna och de kommer inte tåla direkt solljus.
Hendrik
Hej!
Tack för ditt svar, provar dina råd så blir det nog jättebra. Hade varit så kul om dom blir stora och att jag kanske kan plantera ut någon av dom! 😀
Ha det bra!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon