newbievillan
Vi önskar finna en häck som är tät på längden men ganska smal på bredden, billig, lätt att sköta (typ aldrig behöva göra något) men den tappar inte miljoner blad på grannens gräsmatta bredvid? Finns det en sån drömhäck? Den ska upp på en sträcka på ca 15 meter, och ligga 1,5 meter frånv år husvägg. Det stora syftet är att skydda vår husvägg mot grannbarnens bollspel (de är ca 12år) och bollar som dagligen flyger in i vår vägg. Tro mig, vi har sagt till men de bryr sig helt enkelt inte fast jag sagt att det väcker småbarnen… och jag vill inte behöva flytta men tankarna har kommit! Vi är inte osams, de bryr sig bara inte och vi har kanske varit för mesiga. SÅ för min egen sinnesro tänkte jag att jag kan väl lägga ett par tusen på att få upp en häck som skyddar väggen åtminstone (alltså att vi slipper vakna av smällarna) och som gör det jobbigt att skjuta in bollar på vår sida. Vill inte ha ett staket eftersom det låter ju massor och blir som ett gratis bollplank. Har ni andra idéer är de varmt välkomna!! Tack på förhand!
PS. Detta är mot vår baksida där vi aldrig är, så den behöver inte vara vacker.
Huggorm
Oavsett vad du planterar kommer det ta minst fem år innan den är stor och kraftig nog för att stå emot fotbollar och då är nog grannungarna tillräckligt stora för att ha slutat med bollspel
Bengalow
Jag håller med Huggorm helt och hållet. Det vettigaste vore väl att sätta upp ett ståltrådsstaket - snabbt enkelt och inget ljud, när bollarna kommer. Dessutom studsar inte bollar så bra mot ett sådant...och det hindrar inte ljuset för växtlighet hos grannen
eskil43
Det fin något som heter 'Rådjursnät', finns i 160cm och 200cm höjd, tillverkaren heter Allox eller något i den stilen, är i princip osynligt men starkt och stoppar tx bollar bra. H eskil43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon