Sidor: 1, 2
Gunilla T
Hej!

Nu när vi passerat årsskiftet och trädgårdssäsongen närmar sig tycker jag det vore kul att få igång lite trädgårdsprat men det ser väldigt dött ut här på trädgårdssidan.

Jag kan bidra med lite trädgårdsbilder från vår trädgård om det finns ett intresse men jag har ingen större lust att ladda ner bilder - om jag nu öht minns hur man gör - om alla trädgårdsintresserade har flytt fältet.

Jag har varit medlem här förut men varit borta länge så alla gamla bekanta kanske har hittat nya medier för sitt trädgårdsintresse?

vanjalarsa
Hej
Vad trevligt du skriver ! Jag gillar också att prata trädgård. Så nu hoppas vi att det blir mycket intressant skrivet och att många deltar !Nu känner man verkligen suget trots att det ligger massor med snö. har kollat i frökataloger men inte skickat efter nåt ännu. Varje år säger jag. Nej jag ska inte ha mycket iår . Men det blir mycket varje år ändå. Det beror naturligtvis på att det är så himla roligt.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Natur liv
Jag vill nog räkna mig till de trädgårdsintresserade, så jag blir glad om du slänger in en och annan bild. Det är inspirerande och se hur andra fixar med sina odlingar.
Mjärden
Jo, det finns många trädgårdsintresserade kvar, men under vintersäsongen går aktiviteten ner för att vakna till liv framåt vårkanten.

Jag kan dock bidra med en fråga så här under viloperioden. Jag har ätit ett antal dadlar i jul och sparat 5 st i en burk. Jag funderar på att plantera dem i en kruka och se om de gror och växer. Om de skulle gro och ge några plantor, går det att plantera ut dem till våren/försommaren och i så fall när skall jag plantera dem inomhus i krukor ?
ps. för två år sedan planterade jag frön från några långa bruna,skidor, som togs med hem från Cuba, men det hände inget, inga frön grodde , kanske större chans med dadlar ?
Gunilla T
Jag kan absolut inget om exotiska växter men om du är nyfiken så pröva! Finns ju inget att förlora.
Gunilla T
Nu skall vi se om jag lyckas få med några bilder...

Det här är från det jag kallar skogsträdgården, jag gillar surjordsväxter i allmänhet och rododendron i synnerhet.

[attachment=84261:DSC046700001_1.JPG]

[attachment=84262:DSC046710001_1.JPG]

[attachment=84263:DSC046850001.JPG]






Det gick tydligen bara att få med tre bilder så här kommer den fjärde bilden.

[attachment=84264:DSC046990001.JPG]
Bengalow
Herreddumilde så grannt! Det är ju den rena utställningsträdgården du har. Jag kan tänka att det ligger mycket arbete bakom, i bara planering, men det syns att det gjort effekt! Grattis - finaste jag sett i år!!!
strandskatan
Bra initiativ, Gunilla! Härliga bilder från en trolsk trädgård. Hoppas få se fler.

Mården det är lätt att så dadelkärnor, men det tar flera månader innan de gror. Tvätta dem ordentligt först och tryck sen ner dem hos en annan krukväxt som du vattnar normalt så behöver du inte bekymra dej om den förrän det första bladet växt upp en bit, då planterar du den i egen kruka. Jag har gjort så.

Läser just nu min impectakatalog, skriver listor, stryker och lägger till. Får se vad det blir till slut...
Gunilla T
Tack ska ni ha! Hoppas att fler hakar på i tråden.

En trevlig tidig vårblommare är hundtandsliljan. Den är lättodlad med rätta förutsättningar, en lundväxt som föredrar lite skuggigare växtplats och fuktig jord. Jag odlar den i torvjord med lägre pH värde men den gula `Pagoda´ har jag testat i vanlig jord och det går utmärkt.

I dens - canis gruppen finns ett antal namnsorter, alla med fläckiga blad. Hundtandsliljorna vissnar ner efter den tidiga blomningen och mitt i sommaren är de borta för att åter dyka upp i april/maj.

Erythronium dens - canis `Lilac wonder´

[attachment=84265:DSC025470001.JPG]

Erythronium dens - canis `Pink perfection´

[attachment=84266:DSC025270001.JPG]

Erythronium californicum `White Beauty´

[attachment=84267:DSC031680001.JPG]

Erythronium `Pagoda´

[attachment=84268:DSC005910001.JPG]



Gunilla T
Det här är också en trevlig växt på våren Cassiope `Muirhead´ kantljung som är lite mera kinkig med växtplatsen än hundtandsliljorna. Torvjord som inte får torka ut och skugga runt rötterna men kräver ljus på plantan för att den skall blomma, värd att fjäska för lite grann.

[attachment=84269:DSC031500001.JPG]

[attachment=84270:DSC031520001.JPG]

Natur liv
Skogsträdgården du har är så vacker! Jag funderar på att plantera något på den stenkulle som jag har under ett gigantiskt lärkträd. Jag tror att surjordsväxter skulle passa. Jag har funderat på rhododendron och en del mindre växter. Jag ska kika på dina bilder för att se om det finns några passande växter. Fast jag kommer nog inte få sådär vacker odling som du, snarare lite kaos-skogs-stenkulleodling.
Helen i Piteå Zon 5
Jag är också kvar här på odla yes.gif
Har haft turen att besöka Gunillas trädgård och den är helt fantastisk!!!!! Gunilla har en blogg också där man kan se, lära och bli helt hänförd över allt det vackra i hennes trädgård. http://hagtorpet.blogspot.se/
Njuter av dina bilder Gunilla och ser gärna fler yes.gif
Gunilla T
CITAT (Natur liv @ 12-01-2016, 15:56) *
Skogsträdgården du har är så vacker! Jag funderar på att plantera något på den stenkulle som jag har under ett gigantiskt lärkträd. Jag tror att surjordsväxter skulle passa. Jag har funderat på rhododendron och en del mindre växter. Jag ska kika på dina bilder för att se om det finns några passande växter. Fast jag kommer nog inte få sådär vacker odling som du, snarare lite kaos-skogs-stenkulleodling.


Men det blir väl hur bra som helst - allt är möjligt tummenupp.gif Ett bra underarbete lönar sig alltid och såklart du skall ha en rododendron! bravo.gif

När det gäller rododendron så skulle jag rekommendera att välja noga så du får glädje av din planta. De stora växtkedjorna saluför inga vackra representanter för släktet och därtill samma tre, fyra sorter varje säsong - köp inte!

Jag skall skriva lite om rododendron i tråden.

CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 12-01-2016, 17:36) *
Jag är också kvar här på odla yes.gif
Har haft turen att besöka Gunillas trädgård och den är helt fantastisk!!!!! Gunilla har en blogg också där man kan se, lära och bli helt hänförd över allt det vackra i hennes trädgård. http://hagtorpet.blogspot.se/
Njuter av dina bilder Gunilla och ser gärna fler yes.gif


Du är ju en pärla Helen smiley_small_hug.gif så roligt att det finns trädgårdsentusiaster kvar på Odla!
Aqvakul
Härligt Gunilla! wub.gif
morgonstjerna
Vilka fina bilder! thanks.gif

Här är en till, som sitter med näsan i frökataloger, trädgårdsböcker och -tidningar och . I år ska min lilla täppa bli mer humle- och bivänlig tänkte jag.
Gunilla T
Här kommer några bilder till från andra delar av trädgården, bilder med sol och värme.

[attachment=84272:DSC034170001_1.JPG]

Krypflox Phlox stolonifera blommar i maj

[attachment=84273:DSC034260001_2.JPG]

[attachment=84274:DSC038450001_2.JPG]





[attachment=84275:DSC038710001_2.JPG]
strandskatan
Så roligt att se en trädgård så olik min egen, så annorlunda förutsättningar, väl utnyttjade. Min sandiga trädgård i zon ett har jag gett en struktur med buxboms- och lavendelhäckar, murgrönan växer som ogräs, rosorna kämpar i torkan och så försöker jag odla massor av blommor som humlor och bil behöver. Jag blir glad av färgerna och dofterna men vad som saknas men finns hos dig är ju den där riktiga atmosfären - i en trädgård som din känner man på något sätt mer respekt för naturen, i min är det så tydligt att här är det människan som odlar och styr och ställer.
Helen i Piteå Zon 5
Så enormt vackert Gunilla. Hoppas jag snart kan komma och besöka din trädgård igen.

Gunilla T
CITAT (strandskatan @ 13-01-2016, 10:48) *
Så roligt att se en trädgård så olik min egen, så annorlunda förutsättningar, väl utnyttjade. Min sandiga trädgård i zon ett har jag gett en struktur med buxboms- och lavendelhäckar, murgrönan växer som ogräs, rosorna kämpar i torkan och så försöker jag odla massor av blommor som humlor och bil behöver. Jag blir glad av färgerna och dofterna men vad som saknas men finns hos dig är ju den där riktiga atmosfären - i en trädgård som din känner man på något sätt mer respekt för naturen, i min är det så tydligt att här är det människan som odlar och styr och ställer.


Tack - den finaste bekräftelse jag någonsin fått!

Du får gärna visa bilder från din egen trädgård, mångfald berikar och vi har som du säger olika förutsättningar.
Gunilla T
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 13-01-2016, 12:52) *
Så enormt vackert Gunilla. Hoppas jag snart kan komma och besöka din trädgård igen.


Du vet men jag säger det ändå, du är alltid välkommen!

Acer tschonoskii ssp. koreanum fick i somras flytta ut på friland efter att ha tillbringat första vintern i kallbänk, hoppas det går bra. Det visar sig när det blir vår.

Cardamine enneaphylla `Danlia´ var jag tvungen att flytta på under sommaren, minsta solstråle som träffade `Danlia´gjorde att hon hukade sig. Nu är halv- eller helskugga på den nya platsen.
strandskatan
Har ny dator vars bildprogram jag har extrema problem med men gör ett försök!
strandskatan
Oj vad det blev litet! Försöker igen!
strandskatan
Nytt försök, vet inte varför bildkvaliten blev så dålig.
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Gunilla T @ 13-01-2016, 16:36) *
Du vet men jag säger det ändå, du är alltid välkommen!

Acer tschonoskii ssp. koreanum fick i somras flytta ut på friland efter att ha tillbringat första vintern i kallbänk, hoppas det går bra. Det visar sig när det blir vår.

Cardamine enneaphylla `Danlia´ var jag tvungen att flytta på under sommaren, minsta solstråle som träffade `Danlia´gjorde att hon hukade sig. Nu är halv- eller helskugga på den nya platsen.


Tack Gunilla för välkomnandet wub.gif

Spännande att se den fortsatta utvecklingen av Lönnen.
Jo, 'Danlia' trivs nog i halvskugga/skugga med fuktig men väldränerad jord bäst. yes.gif
Gunilla T
Så vackert ni bor Strandskatan! Det ser så ombonat och lummigt ut och odlarglädje finns det gott om. Jag tycker det är snyggt med klippta och markerande små häckar men här skulle det inte passa in som det gör hos dig, dessutom är jag riktigt usel på det där med klippning, lite för feg med sekatören.

Gunilla T
Här kommer fler bilder från skogsträdgården men nu med fokus på ljungväxter. Ljung är städsegröna växter som tillhör samma familj som rododendron, familjen Ericaceae. Jag tycker ljung är en oupptäckt växt i odlingssammanhang men det kan kanske bero på att sortimentet varit så dåligt under många år men nu börjar en del små plantskolor köpa in denna odlingsvärda växt, i Danmark finns det kunniga odlare av ljung.

Ljung är lättodlad men kan skadas på samma sätt som andra städsegröna växter om tjälen ligger hårt och vårsolen bränner. Surjord och en solig växtplats vill ljungen ha, höstljung klipps ner på våren och vårljung på hösten för att hålla plantan tät och fin. Klipper man inte bort det överblommade fortsätter ljungen att bilda barr på det nya som växer ut efter blomning och då blir det kala partier på grenarna.

Här är trädgårdens högsta punkt som gränsar till naturen, rådjurstängslet i bakgrunden.

[attachment=84281:DSC017820001.JPG]

[attachment=84282:DSC017790001_1.JPG]





Gunilla T
[attachment=84283:DSC046460001.JPG]

Calluna vulgaris `Mair´s variety´ i september

[attachment=84284:DSC047470001.JPG]

Calluna vulgaris `Skyline´ i september

[attachment=84285:DSC047760001_1.JPG]

Gunilla T
Blommande Calluna vulgaris på hösten

[attachment=84286:DSC046510001.JPG]

Här från ett nytt område som jag kallar stubberiet, gjordes våren 2015

[attachment=84287:DSC047680001_1.JPG]

Den här trillingstubben är ditplacerad, i utrymmet mellan stubbarna har jag planterat höstgentiana. Den orkade faktiskt blomma i höstas, kräver inte mycket men får inte torka ut.

[attachment=84288:DSC047410001.JPG]






strandskatan
Tassar tyst, talar lågmält på dina stigar för att inte störa den trolska stämningen.
kolonista
Så vackra bilder att njuta av i vinterkylan, hopp om ny vår och sommar.
Gunilla T
100 dagar kvar... Sanguinaria canadensis blodört

[attachment=84292:DSC029500001.JPG]
vanjalarsa
Jättefina bilder. Nog måste det finnas det fler som har bilder att visa?
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Natur liv
Min bild är absolut ingen inspirationskälla. Det är ett gigantiskt lärkträd jag har i trädgården och den ger en speciell atmosfär av gammalt, stabilt och lite ruggigt. Jag vill göra något på det område som är till höger om trädet på bilden. En sluttning med en massa sten, barr och en myrstack. Hoppas att myrstacken klarar av lite sällskap.

Rhododendron, ljung tillsammans med annat jag kommer att hitta på bilderna i den här tråden. Jag har funderat på att bygga en ruin där marken planar ut, det kan förstärka stämningen av gammalt och förfallet samtidigt som nytt liv tar fart mitt i allt.

Har någon av er byggt en ruin eller liknande?
Gunilla T
En lämplig plats för lundväxter. Du kan plantera rododendron, ljung, vårblommande primulor och vackra bladväxter såsom hostor. Marken kräver nog en jordförbättring, är förmodligen genomvävd med trädrötter som alltid brukar ställa till bekymmer.

Här ett inlägg om hur vi brukar göra surjordsbäddar, det kräver lite arbete men det lönar sig.

http://www.hagtorpet.blogspot.se/2015/07/d...n-att-gora.html
Natur liv
Tack så jättemycket för länken. Där verkar stå det mesta jag behöver veta för att starta på rätt sätt. Så kul att ha något att planera för såhär i vinterkylan.
solbrud
Jag är väldigt trädgårdsintresserad, kommer att läsa alla kommentarer i denna tråd/Kram Solbrud
Gunilla T
I väntan på våren, några växtporträtt...

Pulsatilla patens nipsippa är snabbt framme på våren. Placeras på en solig plats, gärna upphöjd, grusblandad bädd som gör växtplatsen väldränerad. Fjolårets bladverk klipps tidig vår innan de nya skotten blir för stora och man riskerar klippa i årets tillväxt. Nipsippan liksom släktingen backsippa får djupa pålrötter och är svår att flytta så välj platsen med omsorg.

[attachment=84302:DSC025510001_1.JPG]

[attachment=84303:DSC025520001.JPG]

[attachment=84304:DSC025560001.JPG]
Gunilla T
Paeonia mlocosewitschii svavelpionen är en vildart som härstammar från Kaukasus, många anser att det här är drottningen bland pioner. Gula enkla blommor med ett blåaktigt skimrande bladverk. Dessvärre är svavelpionen väldigt variabel i blomfärgen som kan bli ljusgul, nästan vit och i värsta fall rent rosa. Det går inte att garantera vilken färg plantan får så det är alltid en chansning. På hösten får den väldigt vackra frökapslar där endast de svarta fröna är fertila. Lätt att så men det dröjer 2 år innan hjärtbladen dyker upp, sedan kan det dröja 5 - 7 år innan den blommar. Därav det dyra inköpspriset, det är skötseln vi betalar för.

[attachment=84305:DSC036400001.JPG]

Gunilla T
En odlingsvärd rododendron är R. `Koichiro Wada´ som härstammar från Japan. Det är inte en ren vildart utan en selektion av R. degronianum ssp. yakushimanum.

Den äger de flesta egenskaper man kan begära av en rododendron, härdig på våra breddgrader, blomvillig om den får stå på en solig plats, långsamväxande som i rododendrons värld betyder ett kompakt och välformat växtsätt. Den blir aldrig spretig och ful. Dessutom är bladen täckta av ett silvrigt indument som hos de flesta åtråvärda rododendron. Blommorna blir nästan vita när de slagit ut.

[attachment=84306:DSC036290001.JPG]



Gunilla T
Och det sista får bli en vacker företrädare för ormbunkssläktet - Adiantum pedatum, frilandsadiantum. Det är faktiskt en växt som är vacker under hela långa säsongen, på våren sticker de röda, kringlande bladskaften upp. Skaften blir så småningom svarta när kylan inte längre hotar och sedan kommer de otroligt skira bladen som växer som ett paraply över hela växten. Inte svårodlad och går bra att dela.

[attachment=84307:DSC010030001.JPG]

solbrud
CITAT (Gunilla T @ 17-01-2016, 15:18) *
Och det sista får bli en vacker företrädare för ormbunkssläktet - Adiantum pedatum, frilandsadiantum. Det är faktiskt en växt som är vacker under hela långa säsongen, på våren sticker de röda, kringlande bladskaften upp. Skaften blir så småningom svarta när kylan inte längre hotar och sedan kommer de otroligt skira bladen som växer som ett paraply över hela växten. Inte svårodlad och går bra att dela.

[attachment=84307:DSC010030001.JPG]



Ljuvligt fin, jag kanske har en liten planta men vet inte säkert. Isåfall så tinar den väl fram under våren/Eva-Lotta
silos
Vilken underbar trädgård du har!
Jag skulle görna ser den IRL!
Jag har en rabatt i grannens trädgård och jag längtar så mycket till våren då jag kan påta i jorden igen och stoppa frön i rabatten!
*Stintan*
Alltid lika roligt att få se bilder på din fantastiska trädgård Gunilla! wub.gif
Rhonda - 51Aussie
Nu har vi inte längre trädgård men jag tycker fortfarande om att få se bilder på andras trädgårdar. Det gör mig glad i själen.

Det är många som lägger upp på alltomträdgård.se.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (Mjärden @ 11-01-2016, 20:06) *
kanske större chans med dadlar ?


Det vore kanske bättre att lägga upp det här om dadelkärnor o de andra fröna på Krukväxter. Fler skulle hitta det tror jag o skulle då kunna ge dig råd.

Jag har satt dadelkärnor o de har grott. De fick undervärme.
renate
Hej alla här.Jag är trädgårdsintresserat men hör till dem som flytt fältet.Det är FB för min del.Jag tycker forumen är lite förlegat.Alldeles för krånglig och arbetssamt att lägger upp bilder.På fb tar det några sek. att lägger upp en bild direkt från mobilen.Har inte kollat om det går här.
Vi ses kanske på fb.
Biggan_
CITAT (Gunilla T @ 11-01-2016, 21:21) *
Nu skall vi se om jag lyckas få med några bilder...

Det här är från det jag kallar skogsträdgården, jag gillar surjordsväxter i allmänhet och rododendron i synnerhet.

[attachment=84261:DSC046700001_1.JPG]

[attachment=84262:DSC046710001_1.JPG]

[attachment=84263:DSC046850001.JPG]
Det gick tydligen bara att få med tre bilder så här kommer den fjärde bilden.

[attachment=84264:DSC046990001.JPG]

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, din trädgård Gunilla T, är nog den vackraste trädgård jag har sett! Så synd att jag inte har möjlighet att se den i verkligheten! Tack för att du visar så fantastiska bilder!
Gunilla T
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, din trädgård Gunilla T, är nog den vackraste trädgård jag har sett! Så synd att jag inte har möjlighet att se den i verkligheten! Tack för att du visar så fantastiska bilder!


Tack Biggan smiley_small_hug.gif

CITAT (renate @ 28-01-2016, 14:36) *
Hej alla här.Jag är trädgårdsintresserat men hör till dem som flytt fältet.Det är FB för min del.Jag tycker forumen är lite förlegat.Alldeles för krånglig och arbetssamt att lägger upp bilder.På fb tar det några sek. att lägger upp en bild direkt från mobilen.Har inte kollat om det går här.
Vi ses kanske på fb.


Okej, jag förstår....eller kanske inte..

Varför skall allt gå så fort?
Anki på Öland
En helt fantastisk trädgård Gunilla! Så mycket tankemöda och jobb du lagt ner - roligt jobb får man ju förmoda smile.gif
Natur liv
CITAT (Gunilla T @ 28-01-2016, 18:07) *
Varför skall allt gå så fort?


Klok fråga!
Det som är så härligt med trädgårdsarbete är just att man inte kan ha bråttom. Det tar sin tid för frön att gro och växa upp. Så avkopplande och skönt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon