Rhonda - 51Aussie
BILD 1: 7 feb satte jag en halva i ett glas vatten som jag ställde på min lilla gröna värmematta.
BILD 2 & 3: 14 feb såg det ut så här - början till rötter.
Rhonda - 51Aussie
Efter 3v har inget mer hänt - förutom att den började ruttna.

Jag gör ett nytt försök med 2st halvor i en plastbytta.

http://outlawgarden.com/2012/04/25/grow-yo...sweet-potatoes/

malarmaster
intressant,blev faktiskt sugen på att pröva. Men det står i texten att man helst skall ha ekologiska exemplar då vanlig kan vara behandlad med retarderingsmedel (för att de inte skall skjuta skott i affären).kan det vara orsak till att dina ruttnade? Ulf
Rhonda - 51Aussie
CITAT (malarmaster @ 28-02-2016, 09:47) *
intressant,blev faktiskt sugen på att pröva. Men det står i texten att man helst skall ha ekologiska exemplar då vanlig kan vara behandlad med retarderingsmedel (för att de inte skall skjuta skott i affären).kan det vara orsak till att dina ruttnade? Ulf


Det tänkte jag också på men jag fick en till att gro för 5 år sedan. Jag satte den i en kruka med jord.
Jag har kollat på svenska bloggar o de har köpt från livsmedelsaffärer.

Isf undrar jag var man köper eko batator. Inte här i Nybro iaf. Man vill egentligen slippa allt giftigt men det är inte alltid man kan.

Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig haft problem med att få sötpotatis att gro men jag har inte satt dem i vatten tror det blir för blött det är ju en knöl och inte ett frö som ex. avokado där det kan funka med vatten. Jag har bara tagit en hel sötpotatis satt ner den i vanlig krukväxtjord fuktat jorden den ska vara som urkramad disktrasa ej blöt + jag har satt en plastpåse över med lite lufthål och ställt den ljust i rumstemperatur (ej i gassande solljus) och de har skjutit skott hyfsat snabbt.
Rhonda - 51Aussie



Jag har sett på nätet att det är jättemånga människor som har rotat dem i vatten därför ville jag pröva.
Den jag hade för flera år sedan var planterad i jord. Kanske de är individer med egen personlighet giggle.gif
Rhonda - 51Aussie
TVÅ NYA HALVOR . En i vatten o en planterad i jord

Vi få se om det händer något
EdSe1991
Varför delar du på dem? Det känns som det blir mycket troligare att den ruttnar då. När jag försökte första gångerna fick jag problem med att de började ruttna där jag stuckit in tandpetarna. Ifjol stoppade jag istället ner hela bataten i en passligt stor mugg (ungefär som din i den andra bilden) och då klarade den sig och började skjuta skott.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (EdSe1991 @ 29-02-2016, 10:07) *
Varför delar du på dem? Det känns som det blir mycket troligare att den ruttnar då. När jag försökte första gångerna fick jag problem med att de började ruttna där jag stuckit in tandpetarna. Ifjol stoppade jag istället ner hela bataten i en passligt stor mugg (ungefär som din i den andra bilden) och då klarade den sig och började skjuta skott.


Jag gorde det för att jag har sett att folk här i sverige har gjort det o båda halvor har skjutit skott. En dam på AoT hade gjort så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon