Jensoqvist
Hej,

Jag har en odlingslott på ca 40 kvm där jag planterat en hel del perenner och lignoser i höstas. Odlingslotten har legat i träda med en fiberduk i några säsonger så den är i dagsläget ogräsfri, vilket jag gärna vill att den ska fortsätta vara.

Jag vet att man kan använda sig utav marktäckande växter för att på så sätt konkurrera ut ogräset, men då jag är student så kan jag inte köpa sticklingar av marktäckare till hela odlingslotten av ekonomiska skäl. Min fundering är då, finns det något som jag kan fröså(som ser vackert ut) för en billigare peng för att konkurrera ut ogräset framöver?


Tack på förhand om ni har eventuella tips. smile.gif
Gunilla T
Det är mer ett önsketänkande än en realitet att marktäckare konkurrerar ut ogräs. Många marktäckare blir själva ett ogräs och är inte lättare att rensa bort än vad det vi kallar ogräs är. Jag gissar att du inte vill ha en lott som är helt täckt av marktäckare.

När du tar bort duken kommer det att gro eftersom där finns massor av frö i jorden som bara väntar på ljus, men du har ett ypperligt tillfälle att hålla ogräsen stången med flitigt rensande nu på våren.

Det finns inga "quickfix" eller genvägar när det gäller odling men det lönar sig att rensa ordentligt på våren och sedan hålla efter ogräset under säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon