Sainty
Hej Odla-kompisar!

Jag tänkte för första gång i mitt liv ge mig an grönsaks- och krydd-odling. Har aldrig gjort det förr, i någon form.

Till mig hjälp har jag min balkong och jag ska nu dagarna beställa in 4 balkonglådor som vardera är 80 cm långa. De rymmer 15 liter jord och är självvattnande med en reservoar på 5 liter vatten.

Jag har läst några artiklar på odla.se om grönsaksodling på balkong men i artiklarna rör sig det om generella tips, förmodligen till målgruppen som gjort det här förr.

En artikel jag söker, eller ett foruminlägg, är av karaktär där det står exakt vad jag ska stoppa i balkonglåda nr1, nr2, osv. Och givetvis när. Jag har förstått att vissa grönsaker gillar speciell jord, och det innebär ju någon form av planering :)

Mängd avkastning är inte A och O. Det ska först och främst vara kul och se snyggt ut. Så några blommor här och där funkar ju också.

Jag kan dessutom inte så många namn på grönsaker, men det jag antecknar ner från olika källor är följande:
  • Sallat
  • Vitlök
  • Gräslök
  • Minipaprika
  • Dill
  • Bladpersilja
  • Rädisor
  • Tamat (körsbärs)

Har ni tips på hur saker och ting ska sättas ihop och vilka grönsaker och kryddor jag kan ta med i mina lådor så skulle jag vara evigt tacksam :)
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle ta mangold bra skörd på liten yta + de har fina blad och man kan skörda enda in på senhösten eftersom de klarar minusgrader. +Lättsådda.

Minipaprikan och körsbärstomaten skulle jag odla separat inte i balkonglådor.

Är det bara frukterna som är mini på paprikan så kan du behöva en behållare på 5-10liter för den. Är även plantan svagväxande kan det räcka med 4-5liter.

Körsbärstomat säger inte så mycket om hur stor plantan blir, många körsbärstomater ger mycket stora och kraftigväxande plantor och kan behöva odlas i en jättestor hink typ 20liter, lite mer svagväxande sorter kan klara sig med 10 liter.
Sainty
hej Åsa!
Tack för svar! Mycket bra tips kring paprikan och tomaterna, tack!
Mangolden såg fin. Den ska jag satsa på!
Soffirop
Hej
Vad kul att denna tråd kom upp för jag har lite samma fundering.
Jag kom precis hem från en resa runt i Asien och blev väldigt förtjust i den starka chili och curry maten, så jag tänkte för mig själv att jag skulle vilja odla eget när jag kom hem.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur man ska börja och jag tänkte odla det inomhus då jag inte har plats på balkongen.

Skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag ska börja smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Skulle inte odla chili inomhus för jag tror att du får problem med ohyra.
Sainty
CITAT (Soffirop @ 04-03-2016, 07:46) *
Hej
Vad kul att denna tråd kom upp för jag har lite samma fundering.
Jag kom precis hem från en resa runt i Asien och blev väldigt förtjust i den starka chili och curry maten, så jag tänkte för mig själv att jag skulle vilja odla eget när jag kom hem.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur man ska börja och jag tänkte odla det inomhus då jag inte har plats på balkongen.

Skulle vilja ha lite tips och råd om hur jag ska börja smile.gif

Du hittar en bra och kort guide här om chilli
https://www.blomsterlandet.se/Tips-och-arti...peppar-inomhus/
Soffirop
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-03-2016, 10:43) *
Skulle inte odla chili inomhus för jag tror att du får problem med ohyra.

Verkligen? Hur kommer det sig att du tror det? Finns väl flera personer som odlar eget i sitt hem.
segelbåt
CITAT (Soffirop @ 07-03-2016, 03:35) *
Verkligen? Hur kommer det sig att du tror det? Finns väl flera personer som odlar eget i sitt hem.

Det är lätt att få spinn på dom, speciellt under vintern då luften är torr. Duschar man plantorna och håller hög luftfuktighet så bör man slippa dom.
Jag satte årets chili redan 1 januari och de har klarat sig men jag satte ut några spannar med vatten runt om för luftfuktighetens skull.

Soffirop
Okej, så då är det "bara" det jag behöver tänka på.
Hur ska man göra med belysning då? För att jag förmodar att man behöver det också för att den ska kunna växa.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (segelbåt @ 07-03-2016, 09:28) *
Det är lätt att få spinn på dom, speciellt under vintern då luften är torr. Duschar man plantorna och håller hög luftfuktighet så bör man slippa dom.
Jag satte årets chili redan 1 januari och de har klarat sig men jag satte ut några spannar med vatten runt om för luftfuktighetens skull.

Jag sådde också alltid mina chili i januari och sedan kom dom på min inglasade balkong. Men så fort det ging och vädret tillät det, kom dom ut på andra sidan.

När jag övervintrade några på balkongen så kom alltid löss, spinn och ev. vita flygan. Jag har försökt att odla inne men det är inte bra.
När man drar upp dom från frö då är det inga problem. Gjorde det också i stugan men senare åkte dom ut.

Elisabeth
Soffirop
Jag kollade runt lite på Google och mycket indikerade på att LED belysning passar bäst för odlingen och samtidigt också bättre för ekonomin också. :) Är det något ni håller med om?
segelbåt
CITAT (Soffirop @ 08-03-2016, 08:05) *
Jag kollade runt lite på Google och mycket indikerade på att LED belysning passar bäst för odlingen och samtidigt också bättre för ekonomin också. smile.gif Är det något ni håller med om?

Jag använder billiga LE-lampor och det växter så det knakar.

http://www.naturochtradgard.se/vaxtljus_va...vaxtlampor.html
Soffirop
CITAT (segelbåt @ 08-03-2016, 10:19) *
Jag använder billiga LE-lampor och det växter så det knakar.

http://www.naturochtradgard.se/vaxtljus_va...vaxtlampor.html

Tack för länken segelbåt! Läste artikeln och valde att gå på lysrör och köpte 2 stycken LED lysrör 60 cm
Hade tänkt sedan omsluta sidorna med aluminiumfolie för att reflektera ljuset också.
Hoppas nu bara att allt kommer bli bra med min odling laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon