Full version: Gles oxelhäck
_manne_
Hej.
Vi har en Oxelhäck som förra ägaren bara kapat av och sen bara låtit den växa utan att beskära den. Problemet är att den är väldigt gles. Vad kan jag göra åt detta? Hade gärna börjat om på nytt men då grannen är väldigt speciell vill vi inte byta ut den nu iaf.
[attachment=84644:IMG_2016...4_144021.JPG]
Huggorm
Jag tyckte den såg relativt bra ut ändå, för att vara en oxelhäck. Men enda sättet att få den ännu tätare är att kapa ner den och sedan släppa upp den igen under kontrollerade former. Men man behöver ju inte kapa den ända nere vid marken, det kanske räcker att ta den på en halvmeters höjd. Men lite insyn kommer det att bli under processen, det går inte att komma ifrån.
Stefan A
Eller hur, visst borde man kapa ett litet stycke över gamla kapningen för att få så små kapytor/sårdiameter som möjligt?
Huggorm
Ja, det känns naturligt att göra så. Men då kommer inte häcken vara perfekt tät ända från marken, oxel är ju i grunden ett träd som strävar efter att ha en krona i toppen av en stam, så den är utom räckhåll för hungriga hjortdjur. Den skickar inte ut skott från basen om den inte måste.
Aqvakul
Jag hade hellre satsat på en radikal föryngringsbeskärning. På sikt ger det absolut bästa resultat. Om ca fem år har man en "perfekt" häck.....
_manne_
Skulle man kunna kapa under det gamla snittet typ va tredje i år och sen fortsätta nästa år och ta dem sista tredje året?
Eller är det alla som gäller på en gång isf?
Huggorm
Jag har aldrig hört talas om någon som gjort så, men det kan vara för att det tar mer tid och folk stressar så nu för tiden. Det kanske är en utmärkt metod, om man vill föryngra häcken samtidigt som den finns kvar. Man får bara se till att de kvarvarande plantorna inte kväver både ljus-, vatten- och näringstillgång för de tillbakaskurna.
Ulven82
Tycker att den oxelhäcken ser rätt okej ut, och den kommer att se än mycket bättre ut med blad! Den är ju inte supergles. Vi har liknande bekymmer med vår häck, tidigare ägare jämnade den med marken men släppte sen upp den till typ 1,20 innan man började beskära den... Det finns en del förgreningar nedanför men den är inte jätterolig alltså... Skulle helst byta ut den mot en häck i smaragdthuja.

Jag gjorde ett experiment förra sommaren och tog bort någon/ett par grenar från varje buske (tog bort dem nästan i marknivå), men vete fasen om det kommer att funka. De förgrenar sig ju där man klipper men vet inte om det går att få den att förgrena sig på det här viset. Vi får se :) Jag läste nåt om att beskära stegvis och tolkade det ungefär så som du var inne på, eller så som jag gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon