myraan
Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet med balkog snart och är jätteglad för det! Kommer att sätta upp mycket sommarblommor. Tycker att det skulle vara kul med något som kunde stå där ute året om, och gärna vara grönt även under vintern.

Bor i Norrköping, balkongen är belägen i väster. Den är inte så stor så jag kommer inte kunna ha så jättestor kruka. Vilket material bör krukan vara gjord av för att isolera så mycket som möjligt under vintern?
Är inne på klottuja eller en "vanlig" tuja, brabant eller vad de heter. Några förslag?

smile.gif
sparvuggla
CITAT (myraan @ 07-04-2016, 10:27) *
Hej!

Jag ska flytta till en lägenhet med balkog snart och är jätteglad för det! Kommer att sätta upp mycket sommarblommor. Tycker att det skulle vara kul med något som kunde stå där ute året om, och gärna vara grönt även under vintern.

Bor i Norrköping, balkongen är belägen i väster. Den är inte så stor så jag kommer inte kunna ha så jättestor kruka. Vilket material bör krukan vara gjord av för att isolera så mycket som möjligt under vintern?
Är inne på klottuja eller en "vanlig" tuja, brabant eller vad de heter. Några förslag?

smile.gif

Inga svar här, jag är också nyfiken. Men det kanske inte är så många växter som klarar året om på balkongen i kruka.
Jag kan tänka mig vissa gräsarter kan man prova. Har dock ingen egen erfarenhet.
Rhonda - 51Aussie
CITAT (myraan @ 07-04-2016, 11:27) *
Hej!

smile.gif

Här är en länk till tuja på balkong:

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome...C3%A5%20balkong

och gräs:

https://www.google.se/search?q=gr%C3%A4s+i+...gA&dpr=1.25
Annanas
Murgröna brukar jag ha hela året ute på balkongen, i en vägghängd kruka. Den brukar hålla sig grön o fin hela vintern.
Men framåt våren brukar den se lite tråkig ut, kanske för att jag övervattnat den så jag brukar få köpa en ny murgröna varje vår.
Ska sköta om den bättre detta år.

NiklasTyreso
Jag har en murarbalja med en idegran planterad i sandblandad jord. Den har jag haft ute i tre år nu.
myraan
Tack för länkar och tips. Ska fundera lite till. Idegran låter kul smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon